Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på bra fikagott i frysen, att ta fram vid oväntat besök?

  • The_mama97mia 9 juni 2011

    Vänner, MK:are, sommarfirare -
    jag kommer tillbringa mycket tid i min sommarstuga i år, hoppas jag.
    Skulle vilja förbereda en del grejer att peta ner i frysen där.

    Just nu letar jag efter ngt bra recept på typ ljus sockerkaka/rulltårtekaka med chokladtryffelfyllning - jag vill ha ngt som går att frysa in i ganska små bitar och som sedan fort tinar när man blir sugen på ngt sött o chokladigt till kaffet.

    Vad brukar DU baka o frysa in i småbitar för att sedan fort tina upp till oväntade kaffegäster?

    :D

  • sim2fil 9 juni 2011

    Det här är ett av mina favoritrecept som jag ofta har i frysen för att ta upp när tillfälle bjuds. Kanongoda och lätta att göra! Tinar på 10 minuter. http://www.matklubben.se/recept/kladdig_brownie_med_kokosglasyr_86740.html

  • Disen 9 juni 2011

    Denna brukar jag göra o ha i frysen hel eller uppskuren. {eat}

    Citronrulltårta med choklad

  • busan37 9 juni 2011

    Mockarutor, gott och tinar snabbt (Y)

  • redd 9 juni 2011

    Kladdkaka går utmärt att frysa, och dom flesta recept gör sig dessutom bra även när dom mer eller mindre kommer direkt ifrån frysen, bara att ta ut och skära upp bitar och servera till kaffet, uppskattas när solen gassar och kaffet är varmt. ;)

  • safir74 9 juni 2011

    Morotskaka tinar också snabbt

    Edit: Äsch vid nogrannare läsning så var det ju chokladiga recept/förslag du var ute efter

  • The_mama97mia 9 juni 2011

    Safir, tack för tipset! Alla förslag mottages tacksamt, men just nu har jag som i sinnet att hitta ett riktigt bra recept på ngt med typ chokladtryffel i mitten, inte direkt rulltårta men... ngt som man gör en längd av o fryser, skivar o tinar snabbt.

  • Penne 9 juni 2011

    Jag tänker typ sockerkaka eller små muffins, som man antingen petar ner nougat/chokladbitar i under gräddning, eller delar efteråt och fyller med nå choklad/nougat? Jag har inte tänkt färdigt riktgt på den här idén men du kanske kan spåna vidare.

  • The_mama97mia 9 juni 2011

    tackar för alla tips!

    Smulpaj är ju ngt annars som man lätt svänger ihop o så, men jag är som sagt ute efter ngt att ha på lut i frysen! Baka hemma, ta med till frysen i stugan, och bara ha lata dagar.... haha...
    Nu är vi inga stora fika-människor (eller jo stor är jag, men...) men det är trevligt att ha ngt mer än kex och glass som snabb variant när besök dyker upp eller suget uppstår...

  • psg90 9 juni 2011

    vad sägs om en klassisk radiokaka(Y)

  • sim2fil 10 juni 2011

    Om du vill ha något riktigt chokladigt och dessutom med tryffel skulle jag satsa på denna! Jag har gjort den både som vanligt i en springform och sedan skurit smala tårtbitar och frusit in samt i fyrkantig form och skurit små rutor av och frysit in. Tinar på en kort stund och är syndigt gott och dessutom lättbakat :)) Tryffeltoppad kladdkaka

  • Tesslatess 10 juni 2011

    Skrivet av Penne den 9 jun 2011

    Jag tänker typ sockerkaka eller små muffins, som man antingen petar ner nougat/chokladbitar i under gräddning, eller delar efteråt och fyller med nå choklad/nougat? Jag har inte tänkt färdigt riktgt på den här idén men du kanske kan spåna vidare.


    Marinadspruta borde ju vara perfekt att ha och fylla bakverk med... eller den kanske är för tunn i spetsen?

  • kekke46 10 juni 2011

    Lovar den här är god. Bra med långpannekakor



    Strösselkakor i långpanna

  • idea_ 10 juni 2011

    Vet att falska potatisbakelser, morotskaka och kokosbollar (munkar för västkustare) fungerar utmärkt att frysa och ta fram och servera tinad på ett par minuter, eller äta fruset direkt ur frysen {embarrassed}

  • Mistys 10 juni 2011

    Förstår inte riktigt vad du är ute efter.......
    "längd med typ tryffel i mitten som man tar fram och skivar" men inte rulltårta.

    Menar du något gjort av vetedeg som bullar fast med tryffel.....eller sockerkaksaktigt?

    Kanske är trögtänkt i sommarvärmen men känns inte som det du fått förslag på är "spot on"

  • Mistys 12 juni 2011

    Vad tror du om att ha en Radiokaka i frysen?

  • The_mama97mia 12 juni 2011

    Ja radiokaka är säkert suveränt!

    Jag är nog ute efter ngt av sockerkakssmetskaraktär med tryfflig mitt.

    Jag tackar förstås för alla tips, fortsätt gärna att berätta vad du har i frysen o tar fram fort till fikat?

  • DoctorWho 12 juni 2011

    Baka en vanlig sockerkaka i en avlång brödform. Dela den i tre bottnar och bred chokladtryffel på, lägg på en botten och upprepa. Dela i bakelsestora bitar och bred tryffel runt. Lägg glest i ett lager i en burk och frys in.

  • Mistys 13 juni 2011

    Om man söker på "chokladbabka" på nätet får man upp recept på en underbart god typ av vetelängd/bulla som är fylld med härlig choklad tryffel. Kanske det kan vara något!

  • The_mama97mia 13 juni 2011

    Tack alla vad ni är söta!
    Ska kolla upp babkan, och Transporter, ditt tips är enkelt o gott verkar det.

    Men fortsätt med tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.