Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på chokladsås?

  • 1 september 2000

    Har ni tips på god chokladsås?

  • 2 september 2000

    Det finns säkert godare chokladsåser än den här, men ingen snabbare.1 del kakao1 del socker1 del vattenKör i micron till det kokar rör om och kör en gång till. Servera till kall glass.

  • 18 juni 2007

    Recept på en underbart god, dock kaloririk chokladsås:

    3dl vispgrädde, 3dl strösocker, 1-2dl o´boy, 1krm salt, 1dl ljus sirap.

    Blanda allt i en tjockbottnad kastrull och koka upp under omrörning. Låt sjuda ett par minuter tills såsen tjocknat något.

    Underbart god att servera varm till glass, eller att ringla kall över t.ex en fruktsallad.

    Ät och njut!!!

  • 24 juni 2007

    Ca en dl sirap, 2½ matskedar kakao och en skvätt vaniljsocker. Koka ihop under omröring tills det blir som kola och häll på kall glass. :)

  • dodd 29 september 2007

    Okej, här kommer en chokladsås som tar lite tid men som är väääl värd besväret!!!! Blir så god att man kan äta den utan någon glass..hihi ;)

    6.5dl socker
    2.5dl mjölk
    2.5dl grädde
    100g smör
    0.5krm salt
    1.5dl kakao
    0.5tsk vaniljsocker

    Sjud sakta socker, mjölk, grädde, smör o salt i en 2-liters
    kastrull utan lock, rör om då och då!

    Lyft fr. värmen o rör i kakao

    vispa m elvisp 8-10min på hög hastighet

    smaka av med att röra i vaniljsockret!

    FARLIGT GOD!!! (Y)

  • Lilljeppe 30 september 2007

    En enkel och kalorisnål chokladsås.
    1dl socker
    1dl kakao
    0,5 krm salt
    1 dl lättmjölk

    blanda allt utom mjölk. Häll sedan sakta i mölk rör undertiden. koka sakta ca 5 min till en slät sås.

    god spis(Y)

  • fame 1 oktober 2007

    En snabbvariant är att smälta mörk blockchoklad med en skvätt grädde. Det fungerar alldeles utmärkt!

    En annan variant efer recept:
    1msk smör
    1 1/2 msk kakao
    1 msk sirap
    2-3 msk socker
    1 dl grädde

    Smält smör och vispa i kakao.Tillsätt sirap, socker och sist grädde. Låt koka ihop och späd med lite vatten om det behövs.

  • 1 oktober 2007

    här är ett tips med salt, för det skall bli bäst med salt läste jag från en som gått kockskolan:

    1 dl socker
    1 dl kakao
    1 dl vatten
    0,5 tsk salt

    Tillagning:
    Blanda alla ingredienserna i en kastrull.
    Koka upp under omrörning och låt koka till såsen blir tjock och blank. Låt svalna.


    och här är en smalare variant om så önskas:
    4 msk fruktsocker
    3 msk socker
    1 dl´kakao
    0,5 krm salt
    1 dl vatten

    Tillagning:
    Mät upp fruktsocker, kakao och salt i en kastrull. Tillsätt vattnet, lite i taget och rör om. Koka upp under omrörning och koka tills såsen tjocknar och ser blank och slät ut. Det tar cirka 5-10 minuter.
    Servera såsen varm eller kall.

    Näringsvärde per portion:
    Energi: 112 kcal
    Kolhydrater: 21 g
    Protein: 2 g
    Fett: 2 g

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.