Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tips på goooda tårtor!!

  • eva_jonte 17 maj 2008

    snart fyller min son 2 år och då blir det kalas i flera dagar (Y)
    MYCKEEEEEEET bakande med andra ord :p
    vet precis vilka kakor ska ska baka, men tårtor är lite värre! skulle vilja göra riktigt goda tårtor, inte bara det vanliga, jordgubbstårta eller daimtårta! så har ni ngt favoritecept - ge mig gärna det :D

  • Wombat04 17 maj 2008

    Apelsintårta

  • Okänd 17 maj 2008

    Utgå från den "vanliga" tårtbasen. det vill säga en tråtbotten delad på tre.
    Ta sen smaker som du/din son tycker är gott.
    Jag skulle föreslå t.ex.
    1. Botten
    2. Lemoncurd (ca 1-2 cm tjockt lager)
    3. Botten
    4. Blåbär eller Hallon (så det täcker hela botten + lite till)
    5. Grädde (ca 2-3 cm tjockt)
    6. Botten
    7. Stryk upp med grädde (tunttunttunt!)
    8. Marsipan

    eller.
    1. Botten (choklad?)
    2. Chokladtryffel (koka upp 2 dl grädde och häll det över 200 gram finhackad mörkchoklad, rör runt och låt stelna lite)
    3. Botten
    4. Jordgubbar (skivade så att det täcker botten)
    5. Chokladgrädde (grädde med kakao i, kanske över lite finhackad choklad) eller vanlig grädde (2cm tjockt)
    6. Botten
    7. Stryk upp med grädde, rejält!

    eller så kan du göra en paj med lemoncurd i och garnerad med italienskmaräng:
    Pajskal med Lemoncurd i. Spritsa ut eller stryk ut italienskmaräng och bränn av marängen med gasolbrännare.

    m.m. m.m. m.m.
    Experimentera funkar alltid men tänk efter så att smakerna du har passar ihop. och blanda inte in mer än kanske tre olika smaker (vara av två är "huvudsmakerna") det blir lätt lite för mycket annars.

  • The_mama97mia 17 maj 2008

    http://www.matklubben.se/recept/kalastaarta_5185.html

    Kalastårta med maräng, görs i långpanna, fyller med vispad grädde och frukt/bär. Mkt gott.

  • Ketronya 17 maj 2008

    Det här är min favorit, om man gillar choklad! (Y)

    Tårta Black and White

  • jas65 17 maj 2008

    Jag såg att Allt om mat hade en tårttfestival se http://www.alltommat.se/drommar-i-glass-1.7722

  • Lilljeppe 17 maj 2008

    Min som fick denna tårta på sin 2 års dag. Han är biltokig
    Bilbanetårta

  • eva_jonte 17 maj 2008

    tack så mkt :) tror det blir marängtårtan en av dagarna, är ju fräscht och gott! och med jordgubbar med (Y) den med aprikosfromage lätt gott med! ska prova den med!

  • UllaC 17 maj 2008

    Jag har bl.a. gett ett recept på Bananrulltårta och Marängtårta med mockakräm på vilken du kan göra olika slags garneringar beroende på ålder eller firande. De är jättegoda båda två!!!(Y)

  • anluk 19 maj 2008

    Här kommer mina förslag. Kan verkligen rekommendera dem!!









  • kaka6907 19 maj 2008

    testa världens bästa tårta, du hittar den bland mina recept, kaka6907!

    katrin

  • Annlis 19 maj 2008

    Gör en vanlig tårtbotten, men på långpanna och skär sen ut ett mönster på en nalle, lastbil, bil eller något annat din pojke är förtjust i. Och garnera med sådant ni tycker om, som hjul kan du använda tex noblesse. Eller hitta olika fyllningar från recept här på matklubben, det är bara fantasin som sätter stopp.
    Lycka till:)

  • eva_jonte 20 maj 2008

    tack snälla!!!! vilka underbara recept! nu blir det ju svårt att välja bara!!! :D

  • tulipan 20 maj 2008

    haha.. tänkte åxå det när jag läste tråden... hur i helsike ska man välja tårta nu. Nu blev det juh så många att välja emellan :P

    Lycka till eva_jonte.. (Y)

  • sajoh69 21 maj 2008

    Du kanske kan prova denna :D

    Spöktårta

    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.