Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på hur man torkar frukt!

  • LellaGella 18 maj 2008

    Jag behöver tips på hur man på bästa sätt torkar frukt!
    Jag har försökt att leta efter recept här på Matklubben, men jag hittar bara recept som innehåller torkad frukt... Kanske jag har missat nått?:o

    Tror att det är mer ekonomiskt att torka frukten själv än att köpa...Kanske också mer hygiensikt, med tanke på lösvikten i mataffären...

    Tacksam för svar!:)

  • farmoringer 18 maj 2008

    Jag hittade det här på nätet...


    Torka frukt och bär

    Frukt och bär som innehåller mycket socker ska vara sega och läderartade när de är färdigtorkade, det ska inte gå att trycka ut någon saft. Tänk också på att när man konservera produkter med mycket socker så är den höga sockerhalten i sig konserverande! Men torka hellre för hårt än att riskera att allt förstörs.
    Frukten ska vara väl mogen men inte övermogen. Bananer, som är mycket energirika, blir godast när skalen är brunprickiga.
    Skär frukten i tunna skivor och lägg ut på torkollorna.
    Frukt med mycket socker, som väl mogna bananer, ska inte skäras i för tunna skivor då de lätt fastnar på underlaget.
    Stora bär, som jordgubbar, skäres i fyra, fem skivor, inte för tunna.
    Blöta bär, som exempelvis blåbär, bör helst rumstorkas några dygn före värme torkningen i låg temperatur. Det finns risk för att de ”kokar” annars.
    Låt gärna frukt och bär eftertorka i rumstemperatur, eller utomhus om det är torrt och varmt, någon dag efter värmetorkningen.

  • LellaGella 18 maj 2008

    Tack!(Y)
    Underbart med snabba svar!

  • DevourMe 18 maj 2008

    Skrivet av farmoringer den 18 maj 2008

    Jag hittade det här på nätet...


    Torka frukt och bär

    Frukt och bär som innehåller mycket socker ska vara sega och läderartade när de är färdigtorkade, det ska inte gå att trycka ut någon saft. Tänk också på att när man konservera produkter med mycket socker så är den höga sockerhalten i sig konserverande! Men torka hellre för hårt än att riskera att allt förstörs.
    Frukten ska vara väl mogen men inte övermogen. Bananer, som är mycket energirika, blir godast när skalen är brunprickiga.
    Skär frukten i tunna skivor och lägg ut på torkollorna.
    Frukt med mycket socker, som väl mogna bananer, ska inte skäras i för tunna skivor då de lätt fastnar på underlaget.
    Stora bär, som jordgubbar, skäres i fyra, fem skivor, inte för tunna.
    Blöta bär, som exempelvis blåbär, bör helst rumstorkas några dygn före värme torkningen i låg temperatur. Det finns risk för att de ”kokar” annars.
    Låt gärna frukt och bär eftertorka i rumstemperatur, eller utomhus om det är torrt och varmt, någon dag efter värmetorkningen.



    gu vad nice, torkar an dom helt utan socker:) om man köper i afären är det ju jätte mycket socker i och som förlorar genast det nyttiga typ:/

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Ja inte ska det vara nåt socker inte. :) Fruktsockret klarar sig bra själv. (Y)

  • DevourMe 2 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 18 maj 2008

    Ja inte ska det vara nåt socker inte. :) Fruktsockret klarar sig bra själv. (Y)


    går det att torka annanas?

  • LellaGella 2 juni 2008

    Jag provade faktiskt att torka ananas.. Jag tycker att det var det enklaste att torka!
    Skar dom i tunna skivor och torkade dom i ca 50 grader i ca 8 tim. Hade satt en kniv ikanten av ungsluckan så fukten kunde dunsta.

  • DevourMe 6 juni 2008

    Skrivet av LellaGella den 2 jun 2008

    Jag provade faktiskt att torka ananas.. Jag tycker att det var det enklaste att torka!
    Skar dom i tunna skivor och torkade dom i ca 50 grader i ca 8 tim. Hade satt en kniv ikanten av ungsluckan så fukten kunde dunsta.


    okej jo nu efter några dagar när dom torkat lite säjlv så är dom jätte goda:)

    tänke bara en fundering nu, tittade i hälsokost butiken och vanliga butiker där dom har torkad frukt utan socker, i hälsokost butikerna är som också uteslutit olika medel, så dom bordej u innehålla lika mycker kalorier som när man torkar själv?
    ca 200-250kcal/ 100 beroände på frukt.
    det är väl så mycker blir blir om man torkar själv, kanske till och med mer?

  • redd 8 juni 2008

    Äpplen är väldigt lätta att torka själv om man har ett varmt rum. Så här gjorde vi 2år när jag var liten och hade mycket frukt. Och skall testa det i uterummet i år.

    Kärna ur frukten och skär bort ev. skadade delar, skiva den tunt (ca 3mm) gör ett snitt från mitten ut till kanten.

    Spänn upp tråd från vägg till vägg, gärna högt så det inte stör samt att det är varmast högst upp, trä på äppelskivorna genom snittet och ha någon centimeter mellan bitarna. Vi använde mattvarp när jag var liten som tråd.

    Den torkade frukten är inte lämplig att äta som den är om man inte har väldigt starka tänder eftersom den blir väldigt seg, man bör också skära bort skalet innan man använder den torkade frukten. Men hackad, strimlad eller i mat gör den sig utmärkt.

    Och gå för allt i världen inte och köp frukt för att torka, ta en vända genom något villaområde och hitta någon trädgård som har mycket fallfrukt och fråga ägarna om du får plocka, gudarna skall veta att husägarna i 99% av fallen blir glada över att slippa bära allt till komposten. (Förra året slängde jag nästan en kubik äpplen).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.