Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på något som är ett bra alternativ till grädde

  • markmayerly 18 oktober 2011

    Hej,

    jag söker efter tips på ett bra substitut för grädde som inte är lika fet och som är lite nyttigare variant. Jag har tänkt på att eventuellt vispa till kesella men vet inte riktigt hur det skulle bli till bland annat pannkakor, är det någon som kan ge ett litet förslag?

  • The_mama97mia 18 oktober 2011

    Jag testade ngn soyaprodukt typ spraygräddevariant - mkt magrare och helt OK.

  • markmayerly 18 oktober 2011

    har du något namn eller en länk till produkten? :)

  • pihal 18 oktober 2011

    Milda visp innehåller 20 % fett och är gjord på mjölk och vegetabiliska oljor och går att vispa precis som grädde. Användbar precis som grädde i all matlagning där man vill ha gräddsmak.

  • The_mama97mia 18 oktober 2011

    typ denna
    http://www.mathem.se/varor/spraygradde/sojagradde-spray-eko-11--250g-soyatoo

  • asasto 19 oktober 2011

    De magrare varianterna är sällan nyttigare, innehåller ofta karragenan som är förbjudet i en del länder eftersom det misstänks vara cancerframkallande. De äkta mindre förädlade produkterna är ofta nyttigare. Vill man få ner fetthalten något går det faktiskt utmärkt att blanda uppvispad vanlig 40% vispgrädde med 10% -ig turkisk yoghurt. Inte en massa onödiga tillsatser i dem och resultatet blir ju magrare än ren vispgrädde.

  • Mistys 19 oktober 2011

    Skrivet av asasto den 19 okt 2011

    De magrare varianterna är sällan nyttigare, innehåller ofta karragenan som är förbjudet i en del länder eftersom det misstänks vara cancerframkallande. De äkta mindre förädlade produkterna är ofta nyttigare. Vill man få ner fetthalten något går det faktiskt utmärkt att blanda uppvispad vanlig 40% vispgrädde med 10% -ig turkisk yoghurt. Inte en massa onödiga tillsatser i dem och resultatet blir ju magrare än ren vispgrädde.



    (Y)(Y)(Y)

    Håller med. Skulle personligen aldrig stoppa "Fejkgrädde" i min mat ej heller ge mina barn detta som har fler ingredienser i förteckningen än två. Vill man ha ett magrare alternativ skulle jag späda grädde som du föreslog eller ta kaffegrädde som innehåller 10% fett men samma innehåll som vanlig vispgrädde. Läs innehållsförteckningen och se hur mycket skräp dessa innehåller. Det finns en orsak till att fetma och cancer ökat sen dessa produkter kom ut på marknaden. Och det finns en orsak till att dom är förbjudna i vissa länder.

  • Varg218 23 maj 2013

    Några år senare, men ändå relevant, tycker jag!
    Jag kan rekommendera detta, om man ska ha det som tillbehör till något. Vansinnigt gott, och proteinpulver kan ju beställas enkelt på nätet, (gymgrossisten, top formula, svenskt kosttillskott m.fl.) om man inte har nära till någon hälsokost/träningsbutik som säljer sådant.

    http://www.tasty-health.se/2012/11/proteinfluff-casein-fluff-vs-whey-fluff.html

    Och att bara blanda ca 250g lätt kvarg med lite (kanske en msk..) fun light eller annan saft, äppelmos eller bär blir vansinnigt gott!
    Och man behöver inte träna för att äta kvarg (som vissa tror). Supergott mellanmål/dessert/tillbehör! {bashful}

    /Anneli

  • wepolo 24 maj 2013

    Om du inte vill ha "fettig" vispgrädde köp 10 procentig matlagningsgrädde, funkar utmärkt och smakar nästan detsamma, man får dock inte det krämiga goa smaken ;/

  • KaosPrinsessa 24 maj 2013

    Om man ställer en burk med kokosmjölk i kylen under natten så kan man ta det övre lagret (det som är liksom hårt), (ha i lite äkta vanilj, kanel eller liknande) och vispa med elvisp. Då har man fått naturligt gräddsubstitut med lägre fetthalt än grädde och som är naturligare än de flesta lättvarianter av grädde. (Y)

  • Varg218 25 maj 2013

    Åh! Det lätt gott! Med den kondenserade mjölken.
    Vad brukar du göra med resten?

  • KaosPrinsessa 25 maj 2013

    Skrivet av Varg218 den 25 maj 2013

    Åh! Det lätt gott! Med den kondenserade mjölken.
    Vad brukar du göra med resten?

    Är inte kondenserad mjölk nått annat? Eller är jag bara okunnig nu? {question}

    Resten använder jag iaf i grytor och så ibland samt att man kan göra alkoholfria drinkar på det (brukar blanda det med ananasjuice och lite mynta-blad). Det smakar ju fortfarande kokos även om det inte får den tjocka konsistens som "blandad" kokosmjölk har.

  • LenaBE1 25 maj 2013

    Skrivet av Mistys den 19 okt 2011

    Skrivet av asasto den 19 okt 2011

    De magrare varianterna är sällan nyttigare, innehåller ofta karragenan som är förbjudet i en del länder eftersom det misstänks vara cancerframkallande. De äkta mindre förädlade produkterna är ofta nyttigare. Vill man få ner fetthalten något går det faktiskt utmärkt att blanda uppvispad vanlig 40% vispgrädde med 10% -ig turkisk yoghurt. Inte en massa onödiga tillsatser i dem och resultatet blir ju magrare än ren vispgrädde.



    (Y)(Y)(Y)

    Håller med. Skulle personligen aldrig stoppa "Fejkgrädde" i min mat ej heller ge mina barn detta som har fler ingredienser i förteckningen än två. Vill man ha ett magrare alternativ skulle jag späda grädde som du föreslog eller ta kaffegrädde som innehåller 10% fett men samma innehåll som vanlig vispgrädde. Läs innehållsförteckningen och se hur mycket skräp dessa innehåller. Det finns en orsak till att fetma och cancer ökat sen dessa produkter kom ut på marknaden. Och det finns en orsak till att dom är förbjudna i vissa länder.


    Håller absolut med! (Y)
    Vispa 3 dl av den 40%-iga grädden riktigt hårt och häll sakta i 2 - 3 msk 3%-ig mjölk under fortsatt kraftig vispning, så får du mellangrädde utan en massa konstigheter. Gott och nyttigare! (Y)

  • Varg218 25 maj 2013

    Haha! Det där var jag som knarkade fel! Menade kokosmjölken! ;)

  • LenaBE1 25 maj 2013

    Du kan även vispa 3 dl grädde och blanda den med 1-1½ dl turkisk youghurt, kesella eller liknande. {fingers-crossed}

  • Mistys 26 maj 2013

    Skrivet av LenaBE1 den 25 maj 2013

    Du kan även vispa 3 dl grädde och blanda den med 1-1½ dl turkisk youghurt, kesella eller liknande. {fingers-crossed}


    (Y) (Y) (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.