Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på småkakor

  • tulipan 3 april 2010

    Hej alla proffs där ute!


    Nu har jag suttit och tittat och kikat runt på olika småkakor.. har inte riktigt hittat någon jag fått sån där WOW känsla över..

    Saken är den att jag ska hålla i årets första tipsrunda här i våran by tillsammans med två goa tjejer på måndag kväll.
    Min lott föll på småkakor... är kanske inte det jag bakar mest av även om jag bakar nästan varje dag.

    Så nu behöver jag eran hjälp till att få en liten AHAAA upplevelse :)

    Snälla ge mig tips om någon riktigt god "småkaka" som går lätt och snabbt att göra och som det blir en hel del av. Ska nämligen ha mellan 60-80st gjorda tills på måndag kväll :)

    Tackar er på förhand för alla tips! :)


    Stina

  • mattjejen 3 april 2010

    Finska pinnar(måste va bittermandel i), kolasnitt å bregottkakor e lätta å goda (Y) Sök på dom så kommer det upp en det recept. Finska pinnar å kolasnitt bakar man ut längder å skär i bitar när dom e gräddade å bregottkakor klickar man i små formar så dom e enkla att göra å goda:)

    Lycka till å ha de så kul på måndag!

    Agneta

  • tulipan 3 april 2010

    haha finska pinnar vill jag INTE göra.. kommer nämligen från Fin själv*s* tycker INTE om dom.. men tack för alla andra tips.. alla tips e bra ;) bregott kakor e nog något som jag inte har en susning om.. ska söka på dom...
    kolasnitt har jag funderat på. Svärmor har alltid dom och dom är juh alltid lika goda :)

    TACK!

  • mattjejen 3 april 2010

    Kom på att du kan göra mördeg å rulla till längder, gör en fördjupning å lägg i tex hallonsylt, grädda. Skär i lagom bitar å när dom kallnat kan man ha på sockerglasyr om man vill. Supergott! Sök på syltkakor...

  • mattjejen 3 april 2010

    Skrivet av tulipan den 3 apr 2010

    haha finska pinnar vill jag INTE göra.. kommer nämligen från Fin själv*s* tycker INTE om dom.. men tack för alla andra tips.. alla tips e bra ;) bregott kakor e nog något som jag inte har en susning om.. ska söka på dom...
    kolasnitt har jag funderat på. Svärmor har alltid dom och dom är juh alltid lika goda :)

    TACK!

    Finska pinnar e min favoritkaka, men det måste va min mamma som bakar dom för jag lyckas inte få dom lika goda.

  • tulipan 3 april 2010

    Skrivet av mattjejen den 3 apr 2010

    Kom på att du kan göra mördeg å rulla till längder, gör en fördjupning å lägg i tex hallonsylt, grädda. Skär i lagom bitar å när dom kallnat kan man ha på sockerglasyr om man vill. Supergott! Sök på syltkakor...


    Tack!.. dom har jag åxå funderat på faktiskt... har hemmagjord hallonsylt på vildhallon som jag isfl fyller dom med.. men vi får se... roligt att det kommer in inlägg på småkakor så man har något att välja mellan, känns som att jag kört fast :)

  • AnneNi 3 april 2010

    Chokladbröd eller kolasnittar. Eller kanske chocolatechipcookies.
    Lycka till!

  • Tingeling13 3 april 2010

    Kolla gärna i min kokbok under småkakor. Där Finns många gobitar (tycker jag i alla fall)

  • Tingeling13 3 april 2010

    Dessa tex
    Faster Ingas kakor

  • Tingeling13 3 april 2010

    Eller dessa som är helt underbara
    Möra smörkakor

  • Tingeling13 3 april 2010

    Men dessa är mina favoriter, en riktig smakupplevelse.
    Havrekakor med cayennepeppar

  • Amika 3 april 2010

    Kolasnitts-deg som du har ner daimkulor i, rulla små kulor och tryck försiktigt till dem lite. Grädda enligt kolasnitt receptet. Super goda. :)

  • tulipan 4 april 2010

    Åhh tack alla för era underbara recept... nu blir det svårt att välja istället ... haha!

  • ullabernt 4 april 2010

    Måste få tipsa dej om receptet Gula rutor av tina62 Gula rutor. Kakor i långpanna som är fantastiskt goda. Du avgör själv hur många du vill ha ut av en bakplåt. Dessutom är de gula och det passar väl bra i påsktider. Kakorna går hem hos alla som får smaka dom! Har delat med mej av receptet till alla mina vänner. (Y)

  • Penne 4 april 2010

    Skrivet av Amika den 3 apr 2010

    Kolasnitts-deg som du har ner daimkulor i, rulla små kulor och tryck försiktigt till dem lite. Grädda enligt kolasnitt receptet. Super goda. :)



    Det där lät ju smarrigt...! Men jag har faktiskt varit på jakt efter daimkulor, bara för att jag varit så himla sugen, men jag hittar inte det nånstans. FInns de inte längre?? Nån som köpt nyligen?

  • Erajscha 4 april 2010

    Chokladdoppade kokostoppar!

  • Snoffa 4 april 2010

    Drömmar är jättegott. :)

  • Amika 4 april 2010

    Skrivet av Penne den 4 apr 2010

    Skrivet av Amika den 3 apr 2010

    Kolasnitts-deg som du har ner daimkulor i, rulla små kulor och tryck försiktigt till dem lite. Grädda enligt kolasnitt receptet. Super goda. :)



    Det där lät ju smarrigt...! Men jag har faktiskt varit på jakt efter daimkulor, bara för att jag varit så himla sugen, men jag hittar inte det nånstans. FInns de inte längre?? Nån som köpt nyligen?


    Man kan slå sönder en dubbeldaim också. :) Nej, nu när du säger det så har inte jag heller sett dem på länge! :(

  • jimboz 4 april 2010

    Det tråkiga är ju att man inte kommer ihåg namnen på alla kakor min farmor hade hemma...
    Men Drömmar är ju en av dom smarrigaste kakor jag vet...

  • tulipan 4 april 2010

    Skrivet av Tingeling13 den 3 apr 2010

    Dessa tex
    Faster Ingas kakor


    Valde att baka dessa tills i morgon. 108st har jag stått och gjort :)

    Har även bloggat om dom idag på min bakblogg och länkat hit till dig ;)

    Gjorde dom laktosfria, nötfria och helt vanliga! :)

    Tusen tack för tipset och receptet :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.