Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips vid all degblandning

  • Pyllepappa 20 november 2007

    Då salt är en ingrediens, som vid degtillverkning tar bort jäskraften för jästen vid direkt inblandning, skall saltet inte läggas i degen förrän övriga ingredienser är ihoprörda.
    Prova gärna att först köra ihop övriga ingredienser, blanda sedan i jästen så skall ni få se på resultat.
    Viktigt i sammanhanget är alltid att bearbeta degen noga.
    Hemma i köket misshandlar man oftast degen genom för lite blandningstid. Degen skall blandas på högsta hastigheten minst 7 minuter (Tag tiden) och då upptäcker Ni att den suger mer vatten, som gör brödet saftigare. Att ni får en större volym och luftigare bröd på det hela är inte hellre fel.
    Det finns oftast för många snabbt uttokade hembakade bröd

    Hälsningar

  • Pyllepappa 20 november 2007

    Skrivet av Oraklet den 20 nov 2007


    Då salt är en ingrediens, som vid degtillverkning tar bort jäskraften för jästen vid direkt inblandning, skall saltet inte läggas i degen förrän övriga ingredienser är ihoprörda.
    Prova gärna att först köra ihop övriga ingredienser, blanda sedan i saltet så skall ni få se på resultat.
    Viktigt i sammanhanget är alltid att bearbeta degen noga.
    Hemma i köket misshandlar man oftast degen genom för lite blandningstid. Degen skall blandas på högsta hastigheten minst 7 minuter (Tag tiden) och då upptäcker Ni att den suger mer vatten, som gör brödet saftigare. Att ni får en större volym och luftigare bröd på det hela är inte hellre fel.
    Det finns oftast för många snabbt uttokade hembakade bröd

    Hälsningar

  • evaldo 20 november 2007

    Skrivet av Oraklet den 20 nov 2007


    Då salt är en ingrediens, som vid degtillverkning tar bort jäskraften för jästen vid direkt inblandning, skall saltet inte läggas i degen förrän övriga ingredienser är ihoprörda.
    Prova gärna att först köra ihop övriga ingredienser, blanda sedan i jästen så skall ni få se på resultat.
    Viktigt i sammanhanget är alltid att bearbeta degen noga.
    Hemma i köket misshandlar man oftast degen genom för lite blandningstid. Degen skall blandas på högsta hastigheten minst 7 minuter (Tag tiden) och då upptäcker Ni att den suger mer vatten, som gör brödet saftigare. Att ni får en större volym och luftigare bröd på det hela är inte hellre fel.
    Det finns oftast för många snabbt uttokade hembakade bröd

    Hälsningar


    Tack för tipset, det ska jag lägga på minnet, för det hade jag ingen aning om
    mvh evaldo

  • tuden 20 november 2007

    Tänk vad man lär sig hade inte en aning om det ska bli intressant att se när jag bakar nästa gång:)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.