Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tiramisu - dina bästa tips?

  • The_mama97mia 6 april 2010

    Hej alla goa mk:are.
    Jag är lite efter min tid och har just upptäckt att jag älskar Tiramisu. Just när alla sjunger chokladfondantens lov så vill jag vara lite retro o lära mig göra Tiramisu.

    Det finns ett antal recept här på MK, jag kan inte gärna testa alla, därför vill jag fråga i en sån här tråd - hur gör du Tiramisu? Vad kan ersättas med vad?
    Ex savoiardikex - kan jag ta ngt annat istället?
    Vilken sorts likör är godast? Måste det vara mascarponeost?

    Hoppas på svar!

    mvh Mia

  • chrisq 6 april 2010

    :DD googlade på recepten. nu finns mycket du kan byta ut

  • irrevirre 6 april 2010

    Jag älskar också tiramisu!
    Jag tycker de speciella kexen är ett måste men annars ...

    Tipsar jag om en "enklare" variant med philadepihiaost och creme fraische:
    Tiramisù

    och ett "proffsigare" (snyggare?) med mascarpone:
    Megan´s tiramisu

    Jag tycker båda är så goda såååååååå ...... {drool}

  • idea_ 6 april 2010

    Mascarpone är en färskost (som philadelphia och dess kusiner) men inte syrlig på samma sätt som dess släktingar. Har för mig att man kunde läsa i buffe på den tiden det var modernt att man kunde byta ut kexen mot tunna skivor rostad sockerkaka om man inte hittade dessa kex i butiken eftersom kexen har en spröd torr sockerkakskonsistens. :) Men till och med mitt lilla ica har dem. Själv gillar jag smaken av kaffelikör, men ska du ha det att doppa kexen i eller i krämen? har för mig att man kan göra det barnvänligt genom att doppa keksen i pressad apelsin, eller doppa dem i kaffe om man är förtjust i den smaken :)

  • The_mama97mia 6 april 2010

    Jag tänkte nog doppa kex i kaffe blandat med likör, har både amaretto och kakolikör, dock inget marsalavin som också förekommer i en del varianter.
    Savoiardikex ska jag leta efter. Trodde i min enfald att man kanske kunde byta mot ngt så enkelt som Finger Marie, men dom är nog för hårda.
    Jag tackar för synpunkter och era tips, fyll gärna på med hur du gör din tiramisu!

  • mattant41 6 april 2010

    Fingermarie, finns det fortfarande?? Jag letade som en galning efter det innan jul utan att hitta minsta paket, kanske måste jag göra om letandet.

  • Countrygirl 6 april 2010

    Jag doppar inte kexen. Jag vill kunna styra hur mycket vätska de får och häller i stället med en tesked för att inte få för mycket kaffe.

    Lycka till! Tiramisu eller chokladfondant, båda klara favoriter här.

  • The_mama97mia 6 april 2010

    FingerMarie eller ngn ekvivalent tror jag att jag sett på Netto.

  • tulipan 6 april 2010

    Åhh här är en till som älskar Tiramisu....

    Här ska nämligen göras det i morgon tror jag.. om jag inte svänger ihop det nu ikväll vills äga *S*

  • asasto 6 april 2010

    Istället för savoiardikex kan man faktiskt ta en mosskaka (sockerkaka utan smör) som är 1-2 dagar gammal och skära i stavar, jag tycker att det blir mycket likt savoiardikex

  • The_mama97mia 6 april 2010

    Recept på mosskaka?
    Har du det?
    jag ska söka
    tack!

  • asasto 7 april 2010

    Mosskaka (ur boken 7 sorters kakor)

    ugnstemp 200C

    2ägg
    2dl socker
    1 1/2dl vetemjöl
    1dl potatismjöl
    2tsk bakpulver
    1dl hett vatten.

    Vispa ägg och socker, blanda samman de torra ingredienserna och blanda ner i äggsmeten, ha sist i det heta vattnet. Häll smeten i smord och bröad form ca 1,5 liter, grädda ca 30min.

    Passar även bra att göra tårtbottnar av.

  • Okänd 7 april 2010

    Paulo Robertos Tiramisu är den bästa som finns!

    http://www.recept.nu/1.210244/paolo_roberto/efterratter_godis/agg_mejeri/tiramisu

  • Grimtora 22 april 2010

    Här är en variant på Tiramisú som jag brukar göra på sommaren när det finns gott om färska jordgubbar:

    I stället för savoiardikex så gör jag en helt vanlig sockerkaka, men tillsätter saften och det rivna skalet av en apelsin i smeten. Grädda som vanligt, låt gärna kaka stå och "torka" lite över natten. Sedan skär man kakan i fingertjocka stavar, eller savoiardikex-liknande bitar.

    Dessa doppas sedan i en blandning av passerade jordgubbar, med en splash av antingen färskpressad apelsin, eller ett par matskedar av någon god apelsinlikör, t ex Cointreau.

    Sedan bygger man ihop Tiramisun på vanligt sätt, med mascarponecreme efter orginalreceptet.

    I stälet för siktad kakao på toppen tar jag sedan skivade eller möjligen hela jordgubbar.

    Låt det gärna stå och "safta" till sig ett par timmar, eller över natten.

  • Bumbis 22 april 2010

    Jag har faktiskt aldrig ätit tiramisú men jag vet att min syster gjorde för ett tag sedan och hon hittade inte kexen som ingår så hon ringde mig och frågade vad hon kunde ta istället. Jag föreslog brago och hon sa att det var den godaste tiramisú hon ätit.

  • The_mama97mia 31 augusti 2010

    *PUFF*

    Jag har nu hittat savoiardikex. Gjorde en tiramisu i somras, men skrev ju inte ner hur jag gjorde. Hade mascarponeost, men inte hade jag vispade äggvitor i inte. Jag söker genvägar, ogillar att vispa, har ingen elvisp.

  • sju 31 augusti 2010

    Någon genväg vet jag inte, men jag såg en ganska häftig variant av Tiramisu på Masterchef Australia. En av deltagarna bytte ut amaretton mot "Young's Double Chocolate Stout" och kallade den Biramisu. Jag har inte testat att göra den än, men kommer nog att bjuda min ölintresserade svåger på den nästa gång de kommer på besök.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.