Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tjinuski?

  • lunkar 29 december 2011

    Kan man värma upp tjinuskisås som tillagats föregående dag?

  • Erajscha 29 december 2011

    Ja men värm den försiktigt så den inte sockrar sig...

  • Vayzeria 30 december 2011

    Precis!.. lågtsammt vatten bad skulle jag säga så behöver du inte ora dig att det skulle brännas eller bli för hett heller =)

  • lunkar 1 januari 2012

    Tack för svar. Värmde den på låg värme - funkade utmärkt!

  • Josses 1 januari 2012

    Vad är Tjinuski för något???{question}

  • Roskerstin 1 januari 2012

    Kolasås gjord å kondenserad mjölk!

  • Roskerstin 1 januari 2012

    Fel, fel, fel sorry så här ska det va, Josses.

    Tjinuskisås
    3 dl vispgrädde
    1 dl socker
    1 dl ljus sirap
    50 g smör

    Koka upp alltsammans och låt koka på svag värme i ca 15 min. Servera såsen ljummen.

  • lunkar 2 januari 2012

    Otroligt gott till hallonparfait...

  • soccermum 2 januari 2012

    Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte så att skillnaden mellan kolasås och Tjinuski är att Tjinuskin är smaksatt med lite ingefära?

    Så här gör jag:
    1 dl sirap
    1 dl socker
    25 g smör
    3 dl vispgrädde
    1 tsk färsk ingefära

    koka ihop ca 10-30 minuter tills såsen är tjock och gyllengul/brun :p

    Kolasåsen med kondenserad mjölk (Dulce de leche) är ju löjligt enkel annars och sååå otroligt god (A)

  • Amika 2 januari 2012

    Trodde faktiskt att tjinuski bara var det ryska namnet för just kolasås... De gånger jag ätit tjinuski så har den inte varit smaksatt med ingefära. Men jag vet inte, jag är ju inte någon expert på något vis. :)
    Gott är det i alla fall! :) Otroligt gott! Och det är ruskigt gott att ta ett förgräddat pajskal, täcka botten med frysta lingon och sedan hälla varm sås över och låta det kallna/stelna. Att sedan äta det med hemgjord vaniljglass är riktigt mumsigt!

  • soccermum 2 januari 2012

    Skrivet av Amika den 2 jan 2012

    Trodde faktiskt att tjinuski bara var det ryska namnet för just kolasås... De gånger jag ätit tjinuski så har den inte varit smaksatt med ingefära. Men jag vet inte, jag är ju inte någon expert på något vis. :)
    Gott är det i alla fall! :) Otroligt gott! Och det är ruskigt gott att ta ett förgräddat pajskal, täcka botten med frysta lingon och sedan hälla varm sås över och låta det kallna/stelna. Att sedan äta det med hemgjord vaniljglass är riktigt mumsigt!


    Så kan det också vara ;) Fast varför använda ett ryskt ord om det inte är någon skillnad på kolasåserna {question}

    Jaja, ingen idé att bry hjärnan med petitesser: gott är det ju som sagt var och som den ingefärsälskande person jag är så fortsätter jag nog med min variant och kallar den Tjinuski för att hålla isär den med vanlig kolasås :p

  • Amika 2 januari 2012

    Jag ska prova att göra på ditt sätt, ingefära är ju jättegott! Och särskilt i kola... (L)

  • soccermum 2 januari 2012

    Skrivet av Amika den 2 jan 2012

    Jag ska prova att göra på ditt sätt, ingefära är ju jättegott! Och särskilt i kola... (L)


    (y)

  • Amika 3 januari 2012

    Färsk ingefära är också jättebra att ta en stav och tugga försiktigt på när man är illamående. Jättegammalt recept mot bl.a. sjösjuka. :) Bara ett litet tips när ingefära ändå var uppe på tråden. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.