Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tjusig fantastisk efterrätt att briljera med sökes

  • asamariah 6 maj 2009

    Min fråga är precis som rubriken. Jag ska delta i en matstafett helgen efter den kommande och har fått efterrätt på min lott. Vill göra något riktigt gott och tjusigt. Nåt lite lyxigt. Någon som har något bra tips?

  • zonale 6 maj 2009

    Här kommer några förslag från mig:
    Hallon i gelé på mandelbotten
    Rosa pavlovadröm
    [recept64712[/recept]

  • zonale 6 maj 2009

    Provar igen...
    Cheesecake med banan och chokladtryffel

  • asamariah 6 maj 2009

    Ah, tack! Ska kika på dem!

  • cella1999 7 maj 2009

    Jordgubbar med cointreau och lite vispgradde vid sidan om. Det ar helt fantasktiskt gott, och enkelt. Jag kommer inte ihag hur mycket cointreau det ska vara men det hittar man latt pa internet.

  • kickiekblad 7 maj 2009

    Lycka till(Y):)

  • mooseella 7 maj 2009

    Detta är en favorit dessert, Verkligen en lyxvariant. Värd varenda minut av arbete med den. (Y)
    Kallrörd cappuccionobrylé
    Ugn: 100 grader C
    Tid: 1 timma 40 minuter

    8 stycken

    Ingredienser och gör så här:

    1,2 dl äggula (7 st normalstora)
    150 g socker
    Detta rörs ihop.

    7 dl vispgrädde
    ½ vaniljstång
    Skär upp vaniljstången och lägg ner den i grädden.
    Vispa ner i ägg och sockerblandningen

    0,6 dl vispgrädde
    ¼ dl snabbkaffepulver
    Koka upp grädden, vispa ner kaffepulvret.
    Blanda sedan ner det i ägg blandningen.

    Låt stå över natten i kylskåpet.
    Sila av och häll i formar eller kaffekoppar och ställ dem sedan i en ugnsform typ långpanna.
    Täck formarna/kaffekopparna med plastfolie (typ Glad Pack) i 2 lager.
    Fyll ugnsformen med vatten upp till ungefär hälften av formarna/kaffekopparna.
    Baka av, ställ dem sedan i kylen för att kallna.
    När de kallnat, bränn av med cassovadosocker alternativt råsocker.
    Använd grillen i ugnen, ställ formarna/kaffekopparna alldeles under. Titta nog det går fort när sockret smälter. Det skall bli ett hårt skal med gyllenbrunt socker överst.

    Serveringstips:
    Servera med chokladsticks, rommarinerade ananas bitar och jordgubbar toppad med romsås.

  • pia61 7 maj 2009

    Här får du 3 förslag från mig:

    Ingelas fruktpaj
    Nöt- och chokladtårta med hjortronmousse
    Nöttårta med rabarbermousse

    Lycka till! (Y):D:)

  • Mammamu 7 maj 2009

    Jag kan rek. min Mammas hemgjorda glasstårta samt Chokladälskarens jordgubbsdröm. Båda recepten har jag precis lagt in , men de dyker väl upp på min sida om ett tag. Lycka till!!!

  • asamariah 8 maj 2009

    Skrivet av mooseella den 7 maj 2009

    Låt stå över natten i kylskåpet.
    Sila av och häll i formar eller kaffekoppar och ställ dem sedan i en ugnsform typ långpanna.
    Täck formarna/kaffekopparna med plastfolie (typ Glad Pack) i 2 lager.
    Fyll ugnsformen med vatten upp till ungefär hälften av formarna/kaffekopparna.
    Baka av, ställ dem sedan i kylen för att kallna.




    Hehe...jag förstår inte. Ska man ha glad pack på dem i ugnen??? Smälter inte den?

  • mooseella 8 maj 2009

    Nej, det smälter inte.
    Det är ju ganska svag värme under lång tid. Glöm inte att det ska vara vattenbad.

  • Glitterfia 8 maj 2009

    Jag skulle rekommendera Chokladfondant med en fruktsallad på färsk ananas, skinnfria apelsinklyftor, en gräddklick med lite passionsfruktkärnor över. Tryckte ner en öppnad Pyssalis i chokladfondanten.
    Blev vackert, fräscht och fantastiskt gott. Rena resturang efterrätten.
    Receptet hittade jag nyss på Coop/konsum längst bak i deras recepthäftet.

    Här finns receptet =)
    http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=40571

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.