Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tobleronemousse

  • 13 september 2004

    Är det någon som har recept på toblerone mousse? jag har tappat bort mitt. Det ska inte vara att man ska smälta ner toblerone.

  • eva_jonte 21 oktober 2007

    hittade detta inlägga på familjeliv :)


    jag brukar bara smälta 100-200g valfri choklad i 3-5 dl grädde

    sen får det stå i kylen över natten - sen vispar man till en god och fin mousse

    det funkar med allt från vit choklad till marabou mjölkchoklad med mintkrisp till riktigt mörk fin choklad

    och tro det eller ej - det går att göra likadant med lakritsgodiset käck

  • eva_jonte 21 oktober 2007

    hittade ett till inlägg :D



    såhär har jag hört..
    värm grädden.. då den just börjar bubbla lite tar du bort den från plattan, lägger i små bitar av chokladen som smälter. rör sen i en äggula.
    Sen vispar du 2 äggvitor till hårt skum. Vänder ner en fjärdedel av äggsmeten i grädd/chokladen.. sen häller du grädd/chokladen i äggvitorna och viker försiktigt in dem. ställ dem i små formar ev. glas ställ i kylen några timmar.. KLOCKRENT!

  • eva_jonte 21 oktober 2007

    och så 1 till!


    Gillar ni Toblerone så kan jag även rekommendera Tobleroneparfait. Så god!

    Smält 125 g Toblerone i vattenbad eller i micro. Vispa 3 äggulor med 1/2 dl strösocker tjockt och poröst. Vispa 2 1/2 dl vispgrädde hårt och blanda med äggvispet. Rör ned ungefär 1/3 av det vispade, lite i taget, i den smälta Tobleronen och rör till en slät massa.

    Rör därefter ner chokladblandningen i resten av ägg- och gräddvispet. Till sist blandas 50 g blockchoklad ner. Häll blandningen i en 1-liters platsfolieklädd form eller portionsformar. Frys minst 4 timmar.

  • [email protected] 31 oktober 2007

    :@

  • 1 november 2007

    :o

  • eva_jonte 1 november 2007

    oj glömde logga in! varför en arg gubbe? :o

  • 4 december 2007

    Tack för recepten! :D Jag har experimenterat med dem på sistone och gjort många goda, enkla mousser. Gillar man turkisk peppar kan det rekommenderas också (H)

  • Askungen68 4 december 2007

    Hej, jag har precis skickat in ett recept på en god Tobleronetårta med Romrussin.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.