Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torka svamp

  • Babzan 13 september 2009

    Varför torkar ni svampen? Är det av utrymmesskäl i frysen eller för att de ska pryda köket i burkar, blir dom godare? Torkade själv för flera år sen, då genom att hänga upp dem på snören men de blev ju dammiga på ett par dagar..
    Har precis förvällt en massa gula kantareller och trattisar som jag fryser in i små förpackningar och tar fram och steker eller har i gratänger eller köttfärssåser. Busenkelt! och så gott! Får se om det blir några att frysa in efter kvällens middag:p

  • drongo 13 september 2009

    Det är bara att lägga tidningspapper på en plåt å slå över svampen. Det bästa är att låta svampen stå i solen en dag, sedan är det bara att vänta på att den torkar. Att hålla på att klä upp svampen på trådar är bara otroligt onödigt jobb, plus att den luktar ju inte särskilt gott när den torkar, så vem vill ha den hängande i köket?:D

  • millan46 13 september 2009

    (Y) Hej
    Jag torkar mina Trattkantareller o Karl-Johan på svag värme ca 40 grader i torkskåpet, detta förutsätter ju naturligtvis att man har ett sånt. Det brukar bara ta några timmar. Man behöver då, någon form av nät eller galler, så att de får ligga luftigt.
    Då torkskåpet var söndrigt, provade jag att torka dom över kylen och frysen. Brukar finnas ett utrymme där som är lagom varmt och torrt. Det gickalldeles utmärkt att torka så också, men det tog mycket längre tid naturligtvis,upp emot 5-6 dagar
    Lycka till

  • Hultabultan 18 augusti 2010

    Min erfarenhet av svamptorkning är följande. Det i särklass bästa sättet är att träda upp svampen på sytråd och sedan hänga denna på ett lämpligt ställe. De flesta svampar som t.ex stensopp och trattkantarell är emellertid mycket mjuka. Därför blir det lätt en korv som inte torkar utan ruttnar. Man undviker detta genom att ha en distans mellan varje svampbit. Den bästa distansen är som jag ser det en bit makaron. Detta sätt går både mycket fort och ger ett bra resultat. För hårda svampar som kantarell behöver man inga distansbitar.

  • Badass 19 augusti 2010

    Hur du enklast torkar dem beror ju lite på mängden du har ...

    Men jag brukar göra enligt följande:
    Du snickrar ihop en Ram med måtten 40x120cm denna ram klär du med myggnät och därefter kan du hänga upp den tex med 4 krokar i taket så delar du svampen och låter den torka...

    Hur lång tid beror lite på vilken storlek du har på bitarna eller om du ska torka hela svampar men räkna med 1-4 veckor (Beroende på luftfuktighet)

  • NicolinaZ 19 augusti 2010

    Jag torkar alltid Karl Johan och trattisar. Smaken blir SÅ mycket bättre än med frusen. Men jag investerade för några år sedan i en elektrisk svamptork, så det går behändigt, på bara några timmar!

  • The_mama97mia 19 augusti 2010

    Vitsen med att torka har för mig varit att det sparar plats, trattisar hittar man ju gärna större mängder av , om man har tur... det fyller upp rätt fort i frysen då.

  • Okänd 19 augusti 2010

    Trattkantareller och gul trumpetsvamp torkas allra bäst om man trär upp dem på snören och låter dem torka i solen, detta förfarande till och med förstärker deras smak! Karl Johan skall frysas precis som den är efter rensning och att man skurit den i skivor. Torkad Karl Johan, liksom vanliga kantareller, tappar alldeles för mycket smak tycker jag. Vanliga kantareller går däremot inte så bra att frysa utan att först låta dem svettas av en stund i sitt eget spad, då blir de som bäst. Andra svampar som blodriska, kremlor och smörsopp lagar jag alltid till direkt efter hemkomsten från svampskogen, tycker inte att de blir bra att varken frysa eller att torka. Oj vad jag blev sugen på en macka med ganska hårt stekta blodriskor, det blir att ge sig ut i någon granplantering. Blodriskan växer i symbios med gran, helst unga granar.

  • maip 19 augusti 2010

    Detta var en gammal diskussion men jag kom med först nu. NEJ lägga inte svampar att torka på en tidning, de skall lufttorka och inte suga i sig tidningstryck. Lägg svamp att torka på smörpapper och flytta på dem då och då om de fastnar. Men bäst är attr lufttorka, jag lägger svampt, i synnerhet trattkantarell men också Karl Johan och sandsopp i tunna skivor, på ett nät (egentligen ett flug- och myggnätsfönster), som jag helst placerar en halv meter ovanför en vedspis, men alla har ju inte sån.
    Det finns olika sätt att göra det, men lufttorkning skall det vara, inget tidningspapper, ingen ugn.




    Skrivet av eEmmA den 15 sep 2008

    Skrivet av MrsC den 15 sep 2008

    Jag torkar mina trattkantareller på tidningspapper i köket...fungerar alldeles utmärkt. (Y)
    Jag rör omkring i svampen några gånger om dagen så att de får lufta.
    Svamparna torkar på några dagar.
    Lägger sedan mina torkade svampar i bruna glasburkar med lock. Glasburkarna står sedan i mitt mörka skafferi, för att tas fram till goda såser och stuvningar...och annat gott med svamp i (L)
    Lycka till :D



    Blir inte tidningspaspret konstigt av svampen, ifall det blir blött? tänker om färgen från tidningen färgar av eller så?

  • FruAst 19 augusti 2010

    Skrivet av Maltemodig den 16 sep 2008

    Jag lyxade till mig i år och köpte mig en tork. Var trött på att ha svampar liggande överallt i flera dagar så när jag var på Trädgårdsmässan i våras och såg en bra tork bestämde jag mig för att en sån får det bli. Här kan ni se den http://www.arim.se/indswip.html scrolla ner en bit på sidan så hittar ni. Har provat att torka både frukt och svamp och det blir kanonbra. Mycket torkat på bara en dag.




    Jag kollade länken och tyvärr kunde man inte beställa den eller få ett pris eftersom den inte tillverkas just nu. Synd. Men den ser bra ut! Vad kostade din?

  • arklena 20 augusti 2010

    Jag torkar trattisarna på tidningspapper som jag byter morgon och kväll. Man kan ju alternera med samma tidningar. Jag kör även lit med hårfönen i början.
    Man måste kolla noga efter svartnande trattisar som ruttnat.

    Här är lite bra info:
    http://taffel.se/artiklar/torkad-svamp-grytgladje-och-sasraddning

  • sandlingsmamma 20 augusti 2010

    Jag stoppar mina murklor i nylonstrumpor och hänger på tork. Det funkar bra tycker jag!{curl-lip}

  • maxxa 20 augusti 2010

    Vanlig gul kantarell och trattkantareller brukar jag förvälla och frysa in. Men om man torkar dem (trattisarna) hur "väcker" jag dem igen när jag vill tillaga dem?

  • NicolinaZ 20 augusti 2010

    Lägg dem i blöt eller smula ner dem direkt i såsen!

  • Memelie 20 augusti 2010

    Jag skulle plocka trattkantareller idag, men kom hem med ½ liter blåbär... hamnade jag i fel skog tro? Kan man även torka blåbär på tidningspapper?

  • christer3 20 augusti 2010

    Hej
    torkar svampen bäst på myggnät som jag spänt upp på en träram och hänger upp i taket i pannrummet, varmt och gott, svampen är torr på några dagar

  • uskaboda 30 augusti 2010

    Skrivet av Badass den 19 aug 2010

    Hur du enklast torkar dem beror ju lite på mängden du har ...

    Men jag brukar göra enligt följande:
    Du snickrar ihop en Ram med måtten 40x120cm denna ram klär du med myggnät och därefter kan du hänga upp den tex med 4 krokar i taket så delar du svampen och låter den torka...

    Hur lång tid beror lite på vilken storlek du har på bitarna eller om du ska torka hela svampar men räkna med 1-4 veckor (Beroende på luftfuktighet)

    Jag ställde det i hallen där jag har utluften från luftvärmepumpen!
    Fungerade alldeles utmärkt. Tog ca3-4 dagar.
    Gjorde slut på sista smulorna i förra veckan, men nu är det ny säsong!!

  • uskaboda 30 augusti 2010

    Skrivet av maxxa den 20 aug 2010

    Vanlig gul kantarell och trattkantareller brukar jag förvälla och frysa in. Men om man torkar dem (trattisarna) hur "väcker" jag dem igen när jag vill tillaga dem?

    Lägg dem i lite vatten..
    Skall du ha dem i soppa så 'vaknar de under soppkoket!

  • vinciqator 5 september 2010

    Skrivet av FruAst den 19 aug 2010
    Jag kollade länken och tyvärr kunde man inte beställa den eller få ett pris eftersom den inte tillverkas just nu. Synd. Men den ser bra ut! Vad kostade din?
    En annan lösning är att köpa en "Stöckli dörrgerät Dörrex mit Timer" från Tyskland eller Österrike. Klart bättre konstruktion än den som OBH Nordica säljer. Se bara till att få varianten med rostfritt nät i bottnarna ( Edelstahlgitter ). Sök på eBay på frasen [ Stöckli Dörrex ].

    Det går att sätta tre extra bottnar på de tre som kommer med torken. Fritt Sverige – fabriksnytt, c:a 1.800.- med tre extra bottnar. Jag hittade min utan extra bottnar för 1.050.- beg.

  • carinastr 28 september 2010

    Hej
    Jag torkar svampen i backar med hål i sådana som finns att få i affären och som oftast slängs bort tomatbacken är bra fråga i eran affär om dom har några till överst.

    Jag lägger all svamp där i sedan när den torkat förvaras dom bäst i en blåtburk finns att köpa på panduro mm. Burkarna skall inte släppa in ljus för då håller svampen sämre.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.