Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torka svamp

  • frucaos 28 september 2010

    Skrivet av Maltemodig den 16 sep 2008

    Jag lyxade till mig i år och köpte mig en tork. Var trött på att ha svampar liggande överallt i flera dagar så när jag var på Trädgårdsmässan i våras och såg en bra tork bestämde jag mig för att en sån får det bli. Här kan ni se den http://www.arim.se/indswip.html scrolla ner en bit på sidan så hittar ni. Har provat att torka både frukt och svamp och det blir kanonbra. Mycket torkat på bara en dag.


    Den torken såg ju fin ut - men tillverkas tydligen inte längre. Undrar trots det vad du fick ge för den? Är mycket sugen på en tork själv. Har inte möjlighet att låta dem ligga i köket då jag har tre små klåfingriga barn ... här blir det i källaren.

  • 320T 28 september 2010

    Skrivet av frucaos den 28 sep 2010

    Skrivet av Maltemodig den 16 sep 2008

    Jag lyxade till mig i år och köpte mig en tork. Var trött på att ha svampar liggande överallt i flera dagar så när jag var på Trädgårdsmässan i våras och såg en bra tork bestämde jag mig för att en sån får det bli. Här kan ni se den http://www.arim.se/indswip.html scrolla ner en bit på sidan så hittar ni. Har provat att torka både frukt och svamp och det blir kanonbra. Mycket torkat på bara en dag.


    Den torken såg ju fin ut - men tillverkas tydligen inte längre. Undrar trots det vad du fick ge för den? Är mycket sugen på en tork själv. Har inte möjlighet att låta dem ligga i köket då jag har tre små klåfingriga barn ... här blir det i källaren.

  • 320T 28 september 2010

    Skrivet av frucaos den 28 sep 2010

    Skrivet av Maltemodig den 16 sep 2008

    Jag lyxade till mig i år och köpte mig en tork. Var trött på att ha svampar liggande överallt i flera dagar så när jag var på Trädgårdsmässan i våras och såg en bra tork bestämde jag mig för att en sån får det bli. Här kan ni se den http://www.arim.se/indswip.html scrolla ner en bit på sidan så hittar ni. Har provat att torka både frukt och svamp och det blir kanonbra. Mycket torkat på bara en dag.


    Den torken såg ju fin ut - men tillverkas tydligen inte längre. Undrar trots det vad du fick ge för den? Är mycket sugen på en tork själv. Har inte möjlighet att låta dem ligga i köket då jag har tre små klåfingriga barn ... här blir det i källaren.


    Finns tork hos Hemmabutikerna för 595:-

  • vinciqator 28 september 2010

    Googla på [ Stöckli Dörrgerät Dörrex ] - finns att köpa från Tyskland ( eBay ) till rimliga priser. jag fick hem min för €105 inkl. frakt. Torkar 2 kg kantareller på fem timmar

  • chrisq 29 september 2010

    (Y) eftersom jag får mycket svamp vart år har jag köpt en tork helt klart det bästa lycka till

  • Pyttew 29 september 2010

    Det bästa är att använda en tork. Den billiga för 595:- håller väl ett tag, men ollarna (hyllorna) är av plast och går så småningom sönder. Stöcklitorken är nog av bättre kvalitet, så även Evermat, en svensktillverkad svamp- och frukttork.

    Det får inte ta för lång tid innan svampen torkar för då kan den hinna bli dålig.

    Kantareller bör ej torkas utan kokas in och frysas. Trattisar tillhör kryddsvamparna och vinner absolut på torkning.

  • dilba24 29 september 2010

    Jag tar min torkställning och lägger ut nät och sen svampen på, en vanlig bordsfläkt står o blåser på dom över natten och på morgonen är dom torra o fina. Bra om det går fort när man torkar svampen!
    Blir dom svarta är det bara att kasta dom.

    Har alltid torkat både trattisar, trumpetsvamp o kantareller men jag tycker inte alls att smaken förstörs men det är ju en smaksak {curl-lip}

  • lena4 29 september 2010

    Första gången jag misslyckats med att torka svamp.
    Brukar alltid torka på tidningspapper.
    Svampen svartnade och luktade illa fast jag rörde om och bytte tidningar som jag brukar.

  • MalteB 6 oktober 2011

    Läser en del av det som skrivits här om svamptorkning, och blir förvånad över att ingen tycks känna till det absolut viktigaste för ett riktigt bra resultat - den kraftfulla (bords)fläkten! Jag lägger svampen på ett stort lakan på ett stort bord och får mha en eller ett par fläktar svampen snustorr på ett par timmar i vanlig rumstemperatur. Den goda ventilationen eliminerar dessutom helt risken för att svamp möglar eller ruttnar. Den torkade svampen ger ett avsevärt fräschare intryck om man fläktar rejält än om man inte använder fläkt.

    Trä upp tratkantareller på tråd?!?!? Jag renplockade (rensar i skogen) igår ca 50 liter trattisar, gissar att det skulle ta ett par dagar effektiv tid att trä upp dem... Och tänk vad många ställen man måste fästa tråden på. För att inte tala om all onödig dammsugning av de dammsamlarna som allt upphängt faktiskt är. Nej, torka med ordentlig ventilation/luftcirkulation/vind och in helt täta glasburkar i mörkt skafferi.

  • Hallonfreak 6 oktober 2011

    Nu blandar även jag mig in i diskussionen \o.
    Jag brukar också komma hem med ca 50 l grovrensade trattisar. Och pallar inte att sitta och sy upp dem på tråd - vilket jag gjorde när jag hade mindre mängder och bodde i lägenhet på 80-talet.

    Jag har en solstäng av typ myggfönsternät. Där lägger jag ut svampen och lägger en spetsgardin av kvalitet sämre över. Klämmer fast med bordsmagneter och ställer hela anordningen under altantaket och låter vind och sol göra jobbet. Små mängder torkar, vid gynnsamt väder, på ett par timmar. Större kan ta ett par dagar.

    Blir det för fuktigt utomhus tar jag in hela konkarongen och ställer en kupévärmare under. Då går det undan.

    Förvarar i klara glasburkar i köket. Vilket har funkat jättebra. Och ser alltid till att det verkligen är snustorrt i burkarna genom att ställa dem öppna ovanpå vedpannan några timmar, och kollar efter ev fukt när locket suttit på en stund.

  • The_mama97mia 9 oktober 2011

    Jag gjorde en ny variant igår, har en torkställning för tvätt, som är som i fyra våningar, täckte gallren med papper o spred ut svampen på det - sen placerade jag den just nedanför utblåset från Luftvärmepumpen! Kanon! Gud så fort det torkar!

  • annelieberggren 9 oktober 2011

    Jag gick in på ica och frågade om jag fick blå små backar som dom ej har användning av, där lägger jag mina trattisar och ställer dom på varandra ovanför kylskåpet. 3-4 dar tar det om dom ej ligger för tätt.

  • lillawe 9 oktober 2011

    Hej!
    Bläddrar ner allt .
    Jag torkar med två olika bil värmare under,och ovanpå ett nät. Vi har spänt ett myggbät på en trälåda. Det fungerar bra! Jag säljer svamp bland abbat till till en "sto"r resurang i Umeå.
    Men det fungerar bra,! torkar även bär på den.(Y)

  • bezttyboop 13 oktober 2011

    Myggfönster mellan två stolar och en bordsfläkt eller kupévärmare som blåser underifrån är klart bäst. Har provat både ugn, tidningspapper, lakan, girlanger och pannrumstorkning, inget är lika bra som att "blåsa" dem torra. Har torkat mängder med svamp på myggfönster och det har aldrig misslyckats. =))

  • elsyyvonne 13 oktober 2011

    hej har du lyckan att ha en kombinerad mikrovågsugn och elektrisk ugn med bra fläkt.
    Torka då svampen i el-ugnen med hösta fläkt fart i 50 grader.
    det tar cirka en timme. perfekt

  • piusamadeusmozart 13 oktober 2011

    Skrivet av piusamadeusmozart den 16 sep 2008

    Efter att ha torkat svamp, torkar mest soppar av olika slag, làgger jag dem i en burk i frysen, dà àr jag sàker pà att de inte mòglar eller att det kommer smàkryp i efter ett tag.


    Upptäckte just att jag la in ett inlägg för läääääänge sen i denna tråden.

    Jag har just kommit "hem" igen och har plockat en massa trattkantareller och min pappa lägger dem på ett lakan och sen på ett nät och sen på med värmefäkten under.

    Det är inte som i Italien där man lägger dem på ett nät i solen och basta....

  • emmelibr 14 oktober 2011

    Brukar som många andra lägga ut svamparna luftigt på tidningspapper med en plåt under(så är de lättare att hantera om man fyller flera tidningar från början)
    Efter ett dygn brukar jag byta ut den första tidningen mot en ny, eftersom svamparna avger mest vätska då.
    När de torkat ihop ordentligt, efter ca 3 dagar, brukar jag föra över svamparna (som nu är mycket mindre i storleken) till en gemensam plåt med tidningspapper. Efter en vecka brukar de vara genomtorra och klara för förvaring i burk.{dance}

  • englundu 13 november 2011

    Skrivet av MatAnders den 16 sep 2008

    Det går ju bra på tidningspapper men man får se till att flytta dom lite i början och byta papper sen efter 1-2 dagar så undrar man vart hälften tog vägen*ha ha

  • markus 13 november 2011

    Under kaminen där fläkten går som mest lägger jag min svamp på tidningspapper i en långpanna 5-7 liter åt gången. Torra och framför allt fina på 2-4 timmar. Blötlagda blir de återigen fullstora och återfår sin färg, form och konsistens. Tittat på torkar, men jag kan aldrig tänka mig att de kan vara lika effektiva, och dessutom blir det ju varmt inne i huset också.
    Jag har, som tidigare inläggsförfattare påpekade, också småbarn som fått lära sig att inte leka med svampen tackvare att miljön nog är lite väl så varm direkt under kaminens fläktutgång... ca 40 grader varm luft som fläktas mot svampen är lagom. Ugnen på 50grader och varmluft blir för varmt och svampen "tillagas" och krymper, och får en oaptitlig svart färg. Dessutom sker ett antal dödsfall då Giftspindelskivling och Trattkantarell förväxlas. Skillnaden mellan dessa svampar, ja om man inte ser den direkt, är att skivlingen blir svart när den torkas.

    För övrigt har detta varit ett helt j***a sjukt svampår, vilket skall sägas...

  • JASHelsingborg 29 augusti 2013

    Ursäkta men jag tycker att det är många som har dålig koll. Det har kommit många nya röd angående torkning av svamp och hur man går tillväga när man sedan skall använda den. Ett tipps är att kolla in min hemsida där all info är gratis och där jag försöker uppdatera hela tiden, finns en del intressant att läsa där. här är länken till " Hur tillvarata matsvamp" http://skogensrst.vpsite.se/Hur-tillvarata-Matsvamp.html

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.