Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torkad ananas?

  • Fishli 27 januari 2008

    (kanske fel forum?)

    Jag älskar torkade ananas ringar.. Men tycker det är liiite väl dyrt.. Någon som vet om man kan göra det själv och i så fall hur?

    Jag tänkte om man t.ex köpte en burk ananas ringar och sen bara torkade i ugnen? :o

  • anluk 27 januari 2008

    Hittade detta på nätet vet dock inte om det funkar eftersom jag inte testat själv! Berätta gärna hur det gick!

    Torka i ugnen på 50g c under natten, gärna med luckan på glänt för att få ut fukten. Jag torkar på galler så att luften kommer åt under det jag vill torka med. Sen är det bara att prova sig fram

  • Fishli 27 januari 2008

    Okej :) Stod det något mer? ska man låta ananasen rinna av en stund innan? Hur ska man förvara det sen? låter ju hyfsat enkelt i så fall.. Tack i alla fall :D

  • anluk 27 januari 2008

    Nej detta vad var som stod. Kan ju tänka mig att den skall rinna av en stund och förvaras torrt och svalt.

  • Fishli 13 februari 2008

    Idag tog jag mod att testa :) så nu ligger dem i ugnen på 75-100 grader. Har ingen 50 jue.. så, får se vart det slutar :D

  • anluk 13 februari 2008

    Skrivet av Fishli den 13 feb 2008

    Idag tog jag mod att testa :) så nu ligger dem i ugnen på 75-100 grader. Har ingen 50 jue.. så, får se vart det slutar :D


    Hör gärna av dig hur det gick

  • Fishli 13 februari 2008

    Det gick inge bra alls :@ kan ha haft för varmt, kanske inte skulle ha ugnen på för fullt (alltså både uppe och nere) kanske bara den övre och så lågt som möjligt.. dom blev bara "torra och sladdriga" ser inte alls ut som dem i affären :'( ser mer ut som äppelringar..

  • Tillberga 13 februari 2008

    undrar om de inte skall vara färsk annanas och inte den på burk:'(

  • Fishli 14 februari 2008

    Men det är ju så mycket svårare att få så perfekta ringar av en färsk..

  • Countrygirl 16 februari 2008

    Om man kollar på de ananasringarna som säljs i affären är de som sockrade. Jag tror att du måste ta färsk ananas och sedan karamellisera dem innan. Sedan kan du nog torka dem som vanligt, kanske ska du torka dem först och sedan karamellisera dem. Då blir de dessutom stabilare.

    Lycka till!

  • gunghesten 22 februari 2008

    Ja, ananasen i affären har massor av tillsatt socker. Vet inte hur de gör det, men det är inte precis nyttigt ;)

    Köpte ekologisk och rättvisemärkt torkad ananas och den var i tunnare skivor och liksom seg (som äppelringar mer som du skrev ovan) Jag tyckte personligen att dessa var mycket godare och dessa hade inte tillsatt socker. Jag tror det ska till någon specialprocess för att torka ananasen på det sättet som "naturgodis" gör. Det är ju detsamma med torkade persikor, att ekologiska är bruna och liksom mer russinlika än de "vanliga". Smakar godare också (enligt mig ;)

    Skrivet av Gunillas_mat den 16 feb 2008

    Om man kollar på de ananasringarna som säljs i affären är de som sockrade. Jag tror att du måste ta färsk ananas och sedan karamellisera dem innan. Sedan kan du nog torka dem som vanligt, kanske ska du torka dem först och sedan karamellisera dem. Då blir de dessutom stabilare.

    Lycka till!

  • tilda 25 februari 2008

    "Torkad frukt gör du lätt i ugnen. Sätt ugnen på 75 grader. Skär sedan tunna skivor av tex. apelsin och äpple och lägg på plåt. Ställ i ugnen i ca. 8 timmar. Låt sedan skivorna ligga luftigt 1 dygn."
    Detta hittade jag i en tidning för tillverkning av dekorationer, men det måste ju vara samma princip. Ananasen tror jag ska vara färsk. Måste ringarna vara lika perfekta som burk ananas då?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.