Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torr sockerkaka?

  • rosie1 30 september 2008

    Hejsan alla bakglada!
    Jag undrar om nån har ett bra recept på sockerkaka som inte känns torr o tråkig efter en dag...
    Har inte lyckats än...kanske det beror på mig, vad vet jag?
    Men envis som jag är vill jag inte ge upp...
    Hjälp!
    /Rosie

  • kastrullemma 4 oktober 2008

    hej rosie! vad tråkigt, här ska du få mitt bästa recept på en saftig sockerkaka!
    150 g smör
    3 ägg
    3 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    ev. rivet skal av en citron

    sätt ugnen på 175 grader.
    smörj & bröa en rund hålform ca. 1 1/2 liter.
    smält smöret.
    vispa ägg & socker pösigt.
    blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker (ev citron) separat.
    vänd ner i smeten. tillsätt smöret och rör om tills allt är blandat. häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen 40-50 minuter.
    låt svalna innan du stjälper upp och förvarar under formen.
    LYCKA TILL!

  • marwis 4 oktober 2008

    Det handlar väl om att ha i tillräckligt med fett i kakan kan jag tänka....:D

  • piusamadeusmozart 4 oktober 2008

    Jag har mitt favorithàfte som heter Baka hemma som kostade 2kr 1963. Jag fick den i skolan tror jag men har alltid varit en av de enda bakbòcker som jag anvàner. Dàr finns bl.a.

    Sockerkaka, saftig och hàllbar

    2 hg margarin eller smòr
    2 1/2 dl stròsocker
    3 àgg
    Smaktillsats:
    2 tsk vaniljsocker eller rivet skal av 1 citron
    4 dl vetemjòl
    1 1/2 tsk bakpulver

    1. Sàtt pà ugnen, svag till medelvarm ugn, 150-175°. Smòrj en form.

    2. Ròr fett och socker vitt och poròst. Det tar 5-10 min. Anvànd gàrna trà- eller plastgaffel.

    3. Slà upp àggen i en kopp ett i sànder innan Du hàller i dem. Bli inte orolig om smeten skàr sig (grynar sig), det gàr tillbaka nàr mjòlet kommer i.

    4. Tillsàtt smaktillsattsen. Blanda mjòlet vàl med bakpulvret och hàll i det. Ròr tills smeten àr vàl blandad. Slà upp den i smord form.

    5 Kontrollera att ugnen har ràtt temperatur. Gràdda i 50-60 min. Làgg ett smort smòrpapper òver kakan under den fòrsta halvtimmen. Pròva med en sticka efter 45 min. Nogrannare beskrivning òver gràddningsfòrloppet finner Du i receptet pà làtt sockerkaka.

    men det fòrmodar jag att du vet hur man gòr. Aldrig òppna ugnsluckan fòr tidigt etc.
    Detta àr en (fett)bomb som hàller sig..... det var lànge sedan jag gjorde den men den àr god.

  • rosie1 7 oktober 2008

    Tack för tipsen! Testar ett recept idag...får se hur det går

  • MammaIrene 7 oktober 2008

    Vet du, om du inte har testat än....Pröva med att ersätta mjölken med grädde, det gjorde jag en gång o det blev fantastiskt gott.......Kakor skall man ju ändå inte äta för att de är nyttiga:p
    Jag brukar också använda coccos i stället för ströbröd, det blir jättegott.....
    Vill man kan man också safta till den med lite rivet äpple i, 2 st brukar vara lagom tycker jag!

    Mvh Irene

  • tilda 12 oktober 2008

    2 ägg, 2 dl socker, 2,75 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker, 50 g margarin, 1 dl mjölk eller vatten.
    Vispa ägg och socker poröst. Smält margarinet och blanda ner mjölken eller vattnet i det. Rör ner alla ingredienser i äggblandningen. In i mitten av ugnen på 175 grader i 40-45 min.

    Denna är inte torr och kan inte misslyckas! (Y)

  • pia61 12 oktober 2008

    Sockerkaka

  • grill 12 oktober 2008

    Skrivet av tilda den 12 okt 2008

    2 ägg, 2 dl socker, 2,75 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker, 50 g margarin, 1 dl mjölk eller vatten.
    Vispa ägg och socker poröst. Smält margarinet och blanda ner mjölken eller vattnet i det. Rör ner alla ingredienser i äggblandningen. In i mitten av ugnen på 175 grader i 40-45 min.

    Denna är inte torr och kan inte misslyckas! (Y)


    Samma recept som jag brukar baka. Dom har aldrig blivet torra.
    Lycka till med baket (Y)(Y)

  • linalotta 12 oktober 2008

    Hej ! Min farmor hade kolsyrad läsk i sin sockerkaka och den var alltid fluffig och god ! Tyvärr så har farmor lämnat jordelivet och receptet hann jag aldrig få..... men det går väl att prova byta ut vattnet eller mjölken mot läsk ( typ sockerdricka ) :o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.