Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torra bullar - hjälp

  • knyttan 10 januari 2008

    (L)Älskar att baka och lyckas alltid med kakor både mjuka och hårda, men bullar är kört..... Man skulle kunna mörda ngn med dom, kvittar om jag följer recepten till punkt och pricka , vad ska jag göra??:@

  • Fishli 10 januari 2008

    skäms över att säga detta, har aldrig bakat bullar själv och vet inte riktigt ingredienserna, men lägg till eller byt ut, till Kesella eller filmjölk. Det har vi alltid i våra muffins och de blir så saftiga och goda. Men jag har som sagt aldrig bakat bullar själv...

  • MammaModesty 10 januari 2008

    hyvla på kallt smör istället för att bre på det lägg det inte allt för tätt bara.
    detta var ett tips jag fick av min svärmor för hon bakar nog de godaste bullarna jag vet.
    obs det ska vara smör och inte margarin så det blir inte så magert kanske men ska man äta bulle så ska det ju smaka gott :D

  • Snorkfroken 10 januari 2008

    Jag använder alltid vit baksirap istället för socker när jag gör degen till bullar. Tycker dom blir mkt saftigare då.
    Sen så använder jag smör och inte margarin både i och på degen :)

  • lennali 10 januari 2008

    Jag tror att det handlar om mjölet, degen ska vara rättså lös. Till en dag på 5 dl mjölk använder jag ca 15 dl mjöl. Jag kör i 12-13 dl på en gång, knådar med assistenten eller för hand (gud så jobbigt), sedan tar jag lite i sänder av resterande tills degen blir smidig och så fort degen släpper från degbunkens kanter slutar jag med mjölet. Degen blir mycket mer lätthanterlig när den har jäst sina 40 minuter och man tar upp den och knådar med lite mjöl. Just det, jag har ALLTID ett ägg i bulldegen, tycker att bullarna blir mer luftiga. Och sedan får man inte snåla med fyllningen, nej, nej. Om du använder margarin eller smör är en smaksak, jag använder alltid Milda margarin.
    Jag kan trösta dig med att mina första bullar jag gjorde (16 år) blev så hårda att jag hade kunna slå ihjäl en oxe.
    Lycka till med framtiden bullbak, ge inte upp, Tänk bara ett kallt glas mjölk med en nybakad bulla.
    Hör gärna av dig hur det går. Jag ska under dagen skriva mitt recept "Bästa vetebrödet" (som jag ALLTID använder när jag baka kanelbullar) på min sida.

  • anluk 10 januari 2008

    Har inte i för mycket mjöl! Ägg i degen är också ett förslag. Har ett recept (tror iallafall jag lagt in det, skall kolla) med creme fraiche som fyllning de är supersaftiga.

  • anluk 10 januari 2008

    Hade nog inte lagt in mina "cremefraiche bullar" gör det under dagen.

  • lennali 10 januari 2008

    Ja, det stämmer som perssonmalin skriver, du ska knåda degen efter den har jäst, man knådar in lite luft, inte så länge så svetten börjar lacka, utan ge den en liten omgång bara.

  • JessicaB 11 januari 2008

    Jag har haft samma problem, men löste det genom att dels arbeta degen längre i assistenten och också låta den jäsa längre än vad det står på receptet. Dessutom kom jag på att när jag gör bullarna som "snäckor", (dvs kavlar ut en platta, brer på fyllning och gör en rulle som jag sedan skär bitar av) så kavlade jag i min iver ut plattan alldeles för tunt. Det blev ju såklart många lager med fyllning i varje snäcka men det hjälpte inte utan jag tror bullarna både jäste sämre och torkade fortare när degen belv kavlad så tunt.

  • markus 19 januari 2008

    Prova att byta ut vanligt vetemjöl till vetemjöl special. Det kräver mer arbete med degblandaren men ger ett bättre resultat. Blanda även i ett eller två ägg i degen och håll igen på mjölet så pass att den är hanterbar. Inte mer. När det känns riktigt jävla kladdigt så är det förmodligen bra om du sen låter den vila och inte arbetar in så mycket mjöl idegen sen när du bakar ut den

  • celice 19 januari 2008

    Tro som lennali att det är mjölet. degen skall vara lös, en annan orsak är att du har för lite fett i degen. Jag har alltid också ägg i min deg. Har aldrig misslyckas. Men misströsta inte, när jag började att baka matbröd (brödkaka) var den så tunn och hård, att man kunde mörda någon med det, jag la ut den till fåglarna men inte ens dom ville ha det. Idag många år senare och många bak efteråt, kan jag säga att jag är en jäkel på brödkaka och bullar. Lycka till!!!!!:D

  • Okänd 19 januari 2008

    Tror också att det är mjölet som är boven.Det är nog för mycket helt enkelt.Och så kan du tillsätta ett par teskedar bakpulver i degen också.Blanda ut det i lite mjöl.Och när du har bakat ut bullarna kan du pensla med ägg och strö på pärlsocker.Därefter låter du bullarna stå och jäsa i lugn och ro,ca 40 minuter till en timme.Så gör jag och bullarna blir super.Lycka till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.