Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Trådsaffran och malen saffran

  • aemelieh 7 december 2010

    Motsvarar 1 gram trådsaffran 1 gram malen saffran? Jag ska baka lussekatter men har inte tillgång till malen saffran.

  • saintsaens 7 december 2010

    Troligtvis. Ett gram är alltid ett gram oavsett form!

  • aemelieh 7 december 2010

    Givetvis. Men jag undrar om trådsaffran har en intensivare arom/smak än malen saffran.

  • saintsaens 7 december 2010

    Det tror jag inte. Det sker inget drastiskt kemiskt sett när man maler saffran.

  • redd 7 december 2010

    Lyckas inte hitta någon information om att kvaliten skulle ta skada av malning. Orsaken att man alls skall köpa hel saffran skulle jag väll säga att man då kan avgöra att det verkligen bara är saffran man betalar för och inte t.ex. inblandad gurkmeja eller annan mycket billigare substans.

    På shenet kan man läsa
    • Hantering av hel saffran: Stöts i mortel med lite socker eller salt och får sedan dra en stund i varm vätska.
    • Hållbarhet: Åratal vid rätt förvaring = torrt.

    Med andra ord kan man köpa på sig ett lager för ett par år om saffranspriset blir lågt p.g.a. goda skördar till skillnad från dom senaste åren

  • aemelieh 8 december 2010

    Tack ska ni ha för hjälpen!

  • soccermum 8 december 2010

    Skrivet av aemelieh den 7 dec 2010

    Givetvis. Men jag undrar om trådsaffran har en intensivare arom/smak än malen saffran.


    Ja det tycker jag :) Köpte hela strån för första gången i år och kommer definitivt fortsätta köpa hela strån även i fortsättningen (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.