Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Typ1 diabetiker sökes

  • Arkenstone 3 februari 2010

    Nu har jag fått nåt att bita i! Min 12-årige son började året med att bli diabetiker. Det har gått bra men det är förstås massor att lära sig. Som hur jag gör vid kalasfika t ex. Jag fyller åt till helgen och vill ha tips på tårtor eller tårtalternativ som är bättre för honom än en vanlig tårta.

  • blyerts 3 februari 2010

    Är själv diabetiker och vi har gjort som så att vi slopat kakor och tårtor på kalas

    Handen på hjärtat :p Jag känner ingen som behöver mer socker och fett :)

    Vi bjuder numera alltid på sallad. Jag hackar upp grönsaker och har olika tillbehör till och allt ligger i egna skålar, så alla får kombinera sin sallad så det passar dem. Finns alltid nån som inte äter tomater, gurka eller sparris osv.

    Istället för tårta, gör vi en fruktsallad. Till det har vi glass ... Finns sockerfri vaniljglass att köpa. Tycker de med andra smaker, som är sockerfria, smakar tillsatser, men vaniljglassen är helt ok :D

    Hoppas kalaset blir en succe ... Svårt i början och sätta sig in i alla olika råd som finns vad det gäller diabetes och kosten, men sen går det på rutin ...

  • Erajscha 3 februari 2010

    Hej jag är kostbehandlad typ 2:a och är därför rätt intresserad av hur mat påverkar blodsockret.

    Jag har en del sockerfria recept i min kokbok om du ändå vill ha bakverk. Det man ska tänka på är att vitt mjöl = socker så man måste tillsätta fibrer för att inte få blodsockertoppar av vitt mjöl. Om du inte redan hittat en produkt som heter PO-fiber så är det ett hett tips. Sen kan man baka alltman kan baka på vetemjöl på fullkornsvetemjöl också!


    Den "sockerfria" glassen GB Light innehåller 13 procent kolhydrater och jag tycker att den smakar ganska tunt. Jag gör då hellre egen glass på äggulor, grädde och sötningsmedel.

    Att ta steget att helt slopa kakor och tårta är svårt, i synnerhet i början och i synnerhet för barn som i ofta "vill ha det alla andra får". Dock kanske "sju sorter" är att ta i.

    Lycka till!

  • Arkenstone 3 februari 2010

    Handen på hjärtat :p Jag känner ingen som behöver mer socker och fett :)

    Verkligen! :p

    Gillar ditt tänk, och kommer att anamma det med tiden tror jag. Men det måste nog smygas in lite pö om pö så att lillebror inte blir en syndabock.

    Så här alldeles i början känns det lite dramatiskt att slänga fram en sallad isf tårta. :D :D Främst för bröderna kanske. Jag kan se minerna! "Nu när vi har en diabetiker i familjen så kommer vi att bjuda på sallad på alla kalas."
    (Det hör till saken att grönsaker inte är speciellt populärt.)

  • blyerts 3 februari 2010

    Skrivet av Arkenstone den 3 feb 2010

    Handen på hjärtat :p Jag känner ingen som behöver mer socker och fett :)

    Verkligen! :p

    Gillar ditt tänk, och kommer att anamma det med tiden tror jag. Men det måste nog smygas in lite pö om pö så att lillebror inte blir en syndabock.

    Så här alldeles i början känns det lite dramatiskt att slänga fram en sallad isf tårta. :D :D Främst för bröderna kanske. Jag kan se minerna! "Nu när vi har en diabetiker i familjen så kommer vi att bjuda på sallad på alla kalas."
    (Det hör till saken att grönsaker inte är speciellt populärt.)


    Helt klart att det får inte bli nån chock. Här hemma hade jag turen att barnen jubla, de har aldrig gillat kakor och älskar grönsaker (och fisk :o nog nåt genetiskt fel :p )

    Själv gjorde jag som så att jag succesivt drog in på allt socker och fett och bytte ut det mot mer fiber, så även om de tyckte innan att allt som hade fiber i sig var äckligt, så märkte de inte något förräns det var försent, så att säga :p

    Vill gärna passa på och tipsa dig om en väldans bra sida som jag hade mycke nytta av i början www.alltomdiabetes.se där hittade jag mycket "matnyttigt". Alla dietister har sina egna råd och rön och jag har inte ännu efter 8 år hört 2st som har samma råd. Därför är jag glad över internet. Där kan man söka själv och kolla igenom och jämföra och sedan dra egna slutsatser.

    Ta det här med sockerersättningsmedlet Aspartam. Vissa säger att det är inte bra, andra säger det är bra. Efter egna sökningar och jämförelser, så är aspartam ett av de få sockerersättningsmedel som inte är fett- eller sockerbaserat. Att det kan framkalla cancer, det är sant. Om du äter 12 ton rent Aspartam varje dag i 14 år, så är det hög risk för att få cancer. Samma sak kan man säga om alla de andra medlen oxå :p Allt är relativt.

  • Gnurf 3 februari 2010

    12 ton rent Aspartam om dagen i 14 år!!! Då ryms det inte mycket annat i magen under de åren...:'( Gud vilken trist Julhelg...:'( Fast Aspartam är väl vattenlösligt så man kan lösa det i vatten såklart...(Y)

  • blyerts 3 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 3 feb 2010

    12 ton rent Aspartam om dagen i 14 år!!! Då ryms det inte mycket annat i magen under de åren...:'( Gud vilken trist Julhelg...:'( Fast Aspartam är väl vattenlösligt så man kan lösa det i vatten såklart...(Y)


    hehehe:D

  • Erajscha 3 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 3 feb 2010
    Fast Aspartam är väl vattenlösligt så man kan lösa det i vatten såklart...(Y)


    Sockerdricka utan socker ;-) *ryser*

  • Roggan 3 februari 2010

    Petit choux med frukt och lite grädde kan kanske vara ett alternativ till tårta...

  • hansdotter 3 februari 2010

    Wokade frukter med sockerfri vanlijglass kanske kan vara något? Det är väldigt gott med wokade frukter. Särskilt jordgubbar!

  • Arkenstone 3 februari 2010

    Här hemma hade jag turen att barnen jubla, de har aldrig gillat kakor och älskar grönsaker


    Har du sökt för det där? :o

    Petit choux... DET var längesedan. Det är ju hur gott som helst. Och om man äter det med grädde och frukt så blir det ju både fett och fibrer som lugnar ner vetemjölet. :) Är det en bra idé att pytsa i såna där PO-fibrer oxå tro? Har läst om det på något ställe vet jag, men har inte provat än. Påverkar de smaken?

    Intressanta tips så här långt.. (Y)

  • Erajscha 3 februari 2010

    Nej Po-fiber påverkar inte smaken men tynger ner en aning. I petit-chouer skulle jag skippa det och istället ha hälften fullkornsvetemjöl. De är ju trots allt lätta små saker, de där petit.-chouerna :-)

  • akila 3 februari 2010

    Jag har en son som har diabetes och jag fick lära mig att 1/2 dl socker i en vetedeg gjord på 1/2 liter vätska och 50g jäst försvann i jäsningen när man bakar bullar. När man bakar sockerkaka går det bra att minska sockret till 1 dl utan några problem.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.