Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ugnsrostad nypotaits?

  • flumhum 7 juli 2010

    hej jag hade ett recept någonstans där man gjorde nypotatis i ugn med grov salt.
    nu hittar jag inte upp det och har då ingen aning om hur länge potatisen ska va i eller om de ska ha olja och dylik på sig.

    så har ni några tips på hur nypotatis blir goda i ugnen?

  • Mistys 7 juli 2010

    Så här gör jag :
    Skrubba små färskpotatisar, ungefär lika stora. Lägg dom på plåt med olja. Strö på salt, timjan och droppa lite mer olja över. Rör runt. stek på 225 grader ca 30 min eller tills dom fått färg, lite knapriga och känns klara när man sticker i dom. Mums till grillat. Man kan ju ta vilken krydda man vill egentligen, det man gillar.

  • HelenaF 7 juli 2010

    Det är lika enkelt som klyftpotatis och som ovanämnda säger bara skrubba, salta och på med lite olja i 225grader tills de känns klara :)

  • Glitterfia 7 juli 2010

    Menar du potatis rostad i ugn på grovsaltsbädd?

    Har hittat ett sådant recept här ifall det kan hjälpa

    http://www.matklubben.se/recept/schnitzlar_med_saltpotatis_blomkaalsgrataeng_och_zigeunersaas_62389.html

  • jimboz 7 juli 2010

    Bjöd en polare till fotbollen ikväll med färskpotatis....Skalade och halverade bara och örtade med Timjan,Rosmarin och vitlökssmöret som jag hade till biffen in i varmluftsugnen och 40 minuter senare så var vi i himlen. Jag är inte så mycket för att äta jord därför skalar jag alltid potatisen...

    Jag är så himla slö att jag ids inte borsta potatan, överkurs att känna närhet till moderjord eller vad det nu är man ska känna...
    Jag vett oftast inte var potatisen kommer ifrån och tänker inte borsta nån potatis för att jag tror att den är Svensk ...

  • flumhum 8 juli 2010

    Tack så hämskt mycket för alla tips!
    ska prova på och göra lite nypotatis i veckan till en grillbiff :D

  • SDMaya 8 juli 2010

    Maya's sommarpotatis
    Detta är smarrigt :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.