Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Undrar...

• Lovisbovis 11 oktober 2009

...över två saker:
    1. Jag ska laga en pinocciotårta. Det står att man kan frysa ned den. Betyder det att man kan frysa ned den när den är helt färdig med vispad grädde och allt? (kanske en dum fråga men..)

2. I många bakrecept står det att man ska vispa smör och socker poröst. När det inte står att man ska smälta smöret ska man alltså vispa kallt el rumstemp smör. Men för mej blir det ju bara en grynig massa?? Hur ska man få det poröst? Och vad kan kallas poröst?

Tacksam för svar! Ha en fin dag hörrni:)

• Bumbis 11 oktober 2009

Du kan bara frysa "brödet", absolut inte med fyllning i. jag har aldrig sett något recept där smöret är hårt och det står poröst för det kan det inte bli, det blir som du skriver en massa.

• AnneNi 11 oktober 2009

Skrivet av Lovisbovis den 11 okt 2009

2. I många bakrecept står det att man ska vispa smör och socker poröst. När det inte står att man ska smälta smöret ska man alltså vispa kallt el rumstemp smör. Men för mej blir det ju bara en grynig massa?? Hur ska man få det poröst? Och vad kan kallas poröst?

Smöret ska vara rumstemperarat. (Ibland om jag inte tagit fram smöret kör jag det typ 10 sek i micron för att få det lite mjukt). Till mjuka kakor använder jag mig av flytande margarin istället, fungerar lika bra!

• flabban 11 oktober 2009

Jag har fryst marängtårta med vispad grädde emellan och den var lika fin när jag tog den ur frysen som den var nygjord. Så det funkar bra för mig iallafall. Hur det är med andra typer av tårtor vet jag inte.

• Pirkko 11 oktober 2009

Jag har lärt mig att rumstempererat smör som ska vispas med socker poröst, vispas så länge att sockret har löst upp och inte knarrar mer (eller låter), utan är mjuk och len.

• JulleRull 14 oktober 2009

Jag ska på inflyttningsfest på lördag och tänkte överaska med att göra en god efterrätt eller något gott bakverk är det någon som har något förslag så skriv gärna i min gästbok eller mina meddelanden,, hare bra och tack på förhand :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.