Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är det för ogräs i mitt blomsterland?

  • ros 19 maj 2008

    :(Jag har fått in ett ogräs i mitt blomsterland. Bladen liknar smörblommans men är lite större. Det är ett rotogräs som sprider sig och övertar mer och mer av landet. Det växer både på höjden och är lågväxande. "Växer in i löjtnanshjärtan, fänrikshjärtan, liljor m fl växter.
    Är det någon som vet vad det är och hur vi ska bekämpa det. Vi har försökt gräva bort många. Men det kommer bara fler och fler. Hoppas på hjälp!!!!(N)

  • MammaIrene 19 maj 2008

    Kanske ta ogräsmedlet round up på det, genom att pensla så många blad som möjligt kommer det in i rotsystemet....Man skall göra det när det inte vankas regn o när bladen är ganska stora, så låt det växa fritt en vecka o försök sedan, se till att det inte kommer på något du är r'ädd om , men det är ju ingen större risk om du penslar...
    Lycka till!

  • frucaos 19 maj 2008

    Jag tror vi har samma sort. Usch. Och så har vi knölklockeinvation... Suck. Det är ett evigt krig. Ska se om jag kan hitta det där ogräsmedlet!

  • lenajeanette 19 maj 2008

    Revsmörblomma http://sv.wikipedia.org/wiki/Revsm%C3%B6rblomma

    Ett besvärligt ogräs, man får bäst bort det för hand och hela tiden inte ge det den minsta chans att bilda nya plantor, förökar sig med långa revor.

    Rensade sådana en hel sommar när jag jobbade på kyrkogård och vi skulle anlägga en ny kyrkogård, rensade rensade rensade.
    Men ge inte upp den går att få bort.

  • evaldo 19 maj 2008

    Revsmörblomma har jag också i mina planteringar och det är omöjligt att bli av med helt.
    Det enda son sagt är att rensa för hand. Annars vet jag inte hur man ska få bort det.

  • ros 19 maj 2008

    :)Tack för alla svar. Nu vet jag vad det heter och att jag tyvärr inte är ensam med detta eländiga ogräset Revsmörblomma.
    Vi får inte ge upp. Det är bara att rensa och rensa....!!!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.