Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är en bra efterrätt att servera på en kräftskiva?

  • KungKras 5 augusti 2009

    Frågan är den samma som i rubriken.

    Vad skulle du rekommendera att servera som efterrätt på en kräftskiva, och varför?

    Jag funderar på att servera någon form av efterrätt, så därför undrar jag om det finns någon som passar speciellt bra för just en kräftskiva.

  • Lenkan 5 augusti 2009

    Jag skulle tro att något ganska sött vore bra. Kräftor är väldigt salt och med den traditionella västerbottenpajen blir det ännu saltare. Då är det fint med en söt efterrätt

  • mariaengstrom 5 augusti 2009

    Beroende på vad man har för tillbehör till kräftorna så blir man ju olika mätt. Min erfarenhet är att man inte blir jättemätt av kräftor och då kan de ju vara gott med en liten kraftigare efterrätt typ chokladmousse. Det är också lätt att förbereda i plastglas om man är många!

    Hoppas ni får en underbar kväll!

  • 6 augusti 2009

    cheesecake kanske? (Y)

  • SofieJa 6 augusti 2009

    Ta en förpackning Vanilj Visp och vispa så den tjocknar.
    Häll över en påse dajmkulor.
    Ställ in i frysen i ca 1 1/2 timme.
    Superenkelt och supergott!

    Mumsfilibaba!!

  • anluk 6 augusti 2009

    Cheesecake (frusen). Kanongott och går att förbereda.

  • jath1 6 augusti 2009

    Mitt förslag är en en efterrätt som fungerat i många år som just avslutning på en kräftskiva.

    Baka X antal sockerkakor/chokladkakor i traditionell sockerkaksform med hål i mitten. Vänd upp och ner på en tallrik och just innan festen startar fylls hålet med konserverad fruktcoktail på burk.
    Då är kakorna lagom saftiga när det är dags.

    Serveras med vispad grädde till kaffet.

  • Bianca 6 augusti 2009

    Ofta är man ju rätt många vid kräftskivor och då är det superenkelt att göra sockerkaka i långpanna. Skala och skiva äpplen i mängder och vänd dessa i socker/kanelblandning. Tryck sedan ner dessa i smeten och grädda som vanligt. Skär i lagoma rutor och servera med vaniljvisp.
    Precis som någon skrev tidigare så är en skapligt söt efterrätt inte fel.
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.