Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är söt soja

  • knyppeltanten 25 november 2011

    Jag har just gjort en köttgryta med teriyakisås och soja. Det står att det ska vara söt soja men jag hade bara vanlig och jag har aldrig hört talas om söt soja. Hur vet man om den är söt? Är det något särskilt märke?

  • husmusen88 25 november 2011

    Det finns massor av olika sorters soja, och med varierande salthalt. Den söta sojan brukar man kunna hitta i asiatiska butiker och i mataffärer med stort utbud. Det stor Sweet soya på flaskan!

  • knyppeltanten 25 november 2011

    Tack, då ska jag kika in i en thaiaffär som finns här. Ica och coop har bara vanliga sojan vad jag har sett.

  • irrevirre 25 november 2011

    Jag trodde det är den japanska sojan? Den finns i vanliga butiker i så fall...

  • husmusen88 25 november 2011

    Näe japansk soja är inte nödvändigtvis söt soja. Däremot brukar japansk soja vara lite mindre salt, beroende på märke då förståss.

  • Bumbis 26 november 2011

    Jag skulle tro att ddt är ketjap manis som menas i receptet. Deet är en söt lite tjockare soja.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.