Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad baka NU med pepparkaksformar??

  • UlrikaLindeberg 25 juni 2008

    Hej föresten, ny här!

    Har beställt jättesöta pepparkaksformar som jag vill baka med nuuuu, men kanske inte pepparkakor. Vad kan man använda dem till, kanske ngn mördegsaktigt eller??
    Tips?

  • Smulpajen 25 juni 2008

    Nyfiken fråga, vad föreställer figurerna :)

  • MammaIrene 25 juni 2008

    Nu skall vi se om det här funkar, jag är inte alltid så bra på det....
    MEn de här kexen som jag skall försöka länka till dig går nog att baka med pepparkaksformar också, jag har inte försökt men ser ingen anledning till varför det inte skulle gå....
    Lycka till o hör gärna av dig med hur det gick, mina barn gillar också att baka med pepparkaksmått....

    Farmors kex

  • SaraW 25 juni 2008

    Långpannekakor såsom kärleksmums eller andra rutor och brownies går utmärkt att ta ut med pepparkaksformar. Blir så himla sött.

  • MammaIrene 25 juni 2008

    Havrekex

    Tjoho, det gick, här kommer ett förslag till....
    Sedan kan du ju också försöka med vanilig mördeg o figurerna kan du doppa i stösocker o kanel innan du lägger dem på plåten o kör dem i ugnen ca 225 grader i 7-9 minuter

  • Disen 25 juni 2008

    :pOm du har småbarn så är det perfekt att trycka ut olika figurer i falukorven och steka. Barn älskar att äta mat som ser lite "kul" ut. Det har funkat hos mig när vi har haft " vuxenfester" och ska äta lite "finare" mat, då får även barnen lite annorlunda.:)(Y)

  • Annlis 25 juni 2008

    Du kan använda brysselkex deg och kavla ut och stansa ut med dina former.
    När barnen var mindre så använde jag den degen och färgade i olika färger med karamellfärg, choklad och sen använde den som "modellera" och de bakade och stog i. Sen när de var klara så gräddade vi dem i ugnen. Sen hade vi saftkalas, gissa om de var stolta när de såg alla färger och former. (Y)

  • MammaIrene 25 juni 2008

    Skrivet av Annlis den 25 jun 2008

    Du kan använda brysselkex deg och kavla ut och stansa ut med dina former.
    När barnen var mindre så använde jag den degen och färgade i olika färger med karamellfärg, choklad och sen använde den som "modellera" och de bakade och stog i. Sen när de var klara så gräddade vi dem i ugnen. Sen hade vi saftkalas, gissa om de var stolta när de såg alla färger och former. (Y)


    Vilken bra ide, med karamellfärgerna o det, måste jag testa!

  • Amika 25 juni 2008

    Du kan även baka vanilga matbrödsbullar bara sätta deg, låta den jäsa, baka ut, jäs igen och sen in i ugnen. :)
    Det blir roliga matbröd att bjuda på. :)

    Så brukar jag göra när jag bakar lussebullar. Jag kavlar ut degen efter första jäsningen, stansar ut hjärtan med pepparkaksformar och lägger på plåt. Låter jäsa igen och penslar sen med ägg och strör pärlsocker på dem. :) Sen in i ugnen. Det tyckte min systerson var jättekul sätt att baka dem på. :)

  • UlrikaLindeberg 25 juni 2008

    Skrivet av Smulpajen den 25 jun 2008

    Nyfiken fråga, vad föreställer figurerna :)


    Oj, allt möjligt. Traktorer (bor ju på landet), krokodiler, tupp, katt, kossa, häst, kanin, groda mm.

    Falukorven var ju en höjdare, måste prova.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.