Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

VAD gjorde jag för fel?!

  • Darkanna 17 februari 2010

    HEJ!!!

    Jag är så arg jsut nu, vad är det för kemiska formler jag missar i detta &(€(€(€)#)#) recept?!!?!?

    http://www.matklubben.se/recept/underbar_chokladmoussetaarta_57173.html

    När jag rör i äggulan i den avsvalnade smälta chokladen så blir det GRYNIGT, eller om jag lyckas med den, så skär den sig med vispade grädden istället?

    VAR GICK KEMIN FEL?

    jag skiter i detta nu, hinner inte fixa denna tårta tills ikväll. Vita lagret klarade jag på andra försöket dock.... GRRRRRRRRR:@

  • Bianca 17 februari 2010

    Jag har kollat igenom receptet och det enda jag reagerar på är att man ska ha i vatten?? i chokladen. Låter lurigt, speciellt som om man råkar få in vattenånga när man smälter så blir det grynigt. Kanske man ska röra ägget i vattnet innan man rör ner det i chokladen? för övrigt låter det som en riktigt smaskig tårta......mums!!!! (Y)

  • Darkanna 17 februari 2010

    JA, till den vita chokladen ska man ha i vatten, vilket hjälpte. men inte i övriga chokladerna. Jag är så arg just nu, har 3 timmar på mig att baka en annan tårta nu. PANIK

  • Darkanna 17 februari 2010

    JAHA, nu vet jag.

    ANVÄND CHOKLAD, INGE BLOCKCHOKALD, FAAN VARFÖR VISSTE JAG INTE

  • Countrygirl 17 februari 2010

    jag hade tagit bort vattnet, kan vara ok i vit choklad som har en annansammansättning än annan choklad. se till att chokladen inte är för varm. Rör gulan innan och rör medan du rör i chokladen. Lycka till!

  • Darkanna 17 februari 2010

    det var tydligen jsut blockchokladen som var felet. vatten ska man ENDAST ha till det vita lagret, inte andra chokladen, det står i receptet, och det hade jag anldtig. gjort allt enligt recept, 3 ggr, men blev endast gröt. man ska ha RIKTIGT CHOKALD men jag hade ingen aning, men denna jävla tårta ska jag fixa en vacker dag. härmed endast lindt, aldrig mer block skit

  • siggemums 17 februari 2010

    Stackars dig!
    Nu var det nog inte det som var felet denna gången men när man ska ha i äggula i varm smet är det väldigt lätt hänt att den blir grynig för att ägget stelnar. Smeten ska svalna lite först som du gjorde . Häll sen i lite lite ägg i taget och rör kraftigt under tiden så brukar det gå bra. Man kan också göra tvärtom att man häller lite chokladsmet i äggen och rör kraftigt.

    Hoppas att lyckades med din andra tårta!

  • Darkanna 18 februari 2010

    Min bror som är mer kunnig på området, var överens med sin fru också, att det var just blockchokalden som avr poblemebet, att jag borde använt riktig choklad.

    Fick snabba ihop en god tårta som jag kan dela med mig av, vi kallar den, SISTA MINUTEN TÅRTA

    Färdiga chokladtårtbotten, färdig tårtfyllningsmix-vanilj&choklad från dr oetker, bre på, lägg på, smält nutellaburk i micron, gegga ut på tårtan, strö hyvlad choklad över och dekorera med äkta hallon.

    Hah, blev jättlyckat faktist:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.