Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad gör jag för fel?

  • nova07 1 oktober 2012

    skulle göra en chokladmoussetårta med vit choklad. När jag blandar den smälta chokladen med grädde och ägggulor så SKÄR det sig, liknar smågrynig keso..... inte så kul att bjuda på. Har i allafall fryst ner eländet, men funderar på och skrapa bort det o göra nytt. Vad har gått fel?

  • Saranna 1 oktober 2012

    troligtvis blev temperaturen för hög och ägget stelnade :)

  • nova07 1 oktober 2012

    Jaha! {waving} Men tror du det? chokladen hade svalnat lite och jag blandade deni grädden först. Funderar på chokladen.... när jag smälte den över vattenbad liksom "torkade den". Eller kanske var grädden för hårt vispad?

  • Millini 1 oktober 2012

    Du har nog bränt chokladen, då blir den hård och grynig och ser torr ut. Choklad måste värmas långsamt och försiktigt under omröring.

  • nova07 2 oktober 2012

    huvudet på spiken.. bara att göra om och göra rätt alltså :s
    Tack i allafall!!

  • Amika 2 oktober 2012

    Jag tror att du gjorde fel som blandade chokladen i grädden först. De gånger jag gjort chokladmousse så har det alltid varit så att man ska smälta chokladen, låta den kallna och sedan röra ihop den med äggulorna. Och då får man röra KRAFTIGT och bara röra i en gula i taget, annars blir det inte bra. Och sist så rör man ihop det med den vispade grädden.
    Gör man i en annan ordning så brukar det skära sig.
    Mvh
    Jonna

  • soccermum 2 oktober 2012

    Skrivet av Amika den 2 okt 2012

    Jag tror att du gjorde fel som blandade chokladen i grädden först. De gånger jag gjort chokladmousse så har det alltid varit så att man ska smälta chokladen, låta den kallna och sedan röra ihop den med äggulorna. Och då får man röra KRAFTIGT och bara röra i en gula i taget, annars blir det inte bra. Och sist så rör man ihop det med den vispade grädden.
    Gör man i en annan ordning så brukar det skära sig.
    Mvh
    Jonna


    (y)

  • Loova 28 oktober 2012

    Om du inte hittar felen så kan det också vara så att äggen är för färska, det finns då en risk att det skär sig!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.