Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad gör jag för fel???

  • sessa79 4 november 2009

    Hej, har nu prövat o göra gula rutor .. typ kärleksmums men den är gul.. men min glasyr blir så konstig..
    det är socker smör 2 ägggulor o vaniljsocker..
    man smälter först smöret o sen häller man i socker o äggulorna o vanilj..
    men det blir stora klumpar av ägget i... nästan som om man gjort omelett..
    måste sila innan jag kan hälla på klasyren på kakan..

    vad gör jag för fel??

  • maria_wijk 4 november 2009

    Om det är tänkt att ägget skall tillsättas medan smöret fortfarande är varmt borde det väl rimligen vara så att man tillsätter äggen under intensiv omrörning så att de hinner blandas med övriga ingredienser innan de börjar koagulera?

  • mmarabou 4 november 2009

    Jag brukar baka den där kakan (som ju är jättegod) och jag fick också klumpar i glasyren en gång och det berodde på att jag rört för lite i glasyren. Så nuförtiden tar jag alltid handvispen och rör runt ordentligt tills glasyren är klar (vilket går väldigt snabbt eftersom den ju inte ska koka, bara sjuda)

  • hot_tezz 4 november 2009

    är smöret för varmt borde ju ägg gulan typ tillagas å då blir den ju klumpar.
    jag brukar använda flytande margarin på mokaruter men har inte testat på den du skall göra. värmer alltså inte smörat alls

  • sessa79 5 november 2009

    Tack för svaren.. då kanske jag nu kan lyckas lite bättre efter era tips ;) (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.