Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad gör jag när äggula eller äggvita blir över??

  • eken21 5 september 2010

    Många gånger när jag lagar mat eller bakar blir det antingen ägggula eller äggvita över.
    Har du några tips om vad man kan använda antingen ägggula eller äggvita till hör av dig!

  • Gnurf 5 september 2010

    Om du har typ 4 äggvitor över och lika många äggulor så kan man ju faktiskt blanda ihop dem igen och vips har man 4 hela ägg igen...(Y)

    Voilà !! Fram med Plättjärnet !!

  • Nettan1984 5 september 2010

    Ofta får jag äggvita över :/ Behöver också tips på vad man kan göra med äggvita. Maränger förstås, men nåt annat?

    Av äggula man man göra färskpasta, men det krävs ganska många äggulor :) Eller majonnäs, det är inte så svårt som jag fick lära mej som yngre.

  • charlottat 5 september 2010

    oftast är det äggvitor jag får över, fast det innebär ju att jag använt enbart (eller fler) gulor i något, så har man använt vitorna först så finns det ju recept för enbart gulor oxå. både vitor och gulor går att frysa in och spara, om man inte får tillräckligt många, eller inte har tid att göra något med dem just då.

    vitor är perfekt till maränger i olika varianter, pavlovatårtor och liknande. går oxå att att förstärka omeletter eller pannkakor med extra vitor.

    gulor kan du använda till pasta carbonara, många recept på chokladmousse innehåller bara gulor, om det är varianten med vispad grädde i stället för vispad äggvita. majonnäs eller aioli.

  • busan37 5 september 2010

    Till detta går det åt en del äggulor, gott är det också

    Österrikisk ägglikör

  • boz1965 5 september 2010

    Har du några äggvitor över kan du göra gräddbullar t.ex.

    Gammaldags gräddbullar

  • eken21 5 september 2010

    charlottat tack för alla fina tips :)
    De kommer garanterat underlätta för mig i köket framöver!

  • eken21 5 september 2010

    boz1965 gräddbullar ska bli spännande att prova på själv tack!

  • eken21 5 september 2010

    edelweis tack för tipset men är dock tyvärr inte så förtjust i likör.
    tack ändå

  • eken21 5 september 2010

    nettan1984 har du några recept på olika majonnäser får du gärna skriva de här

  • Roggan 5 september 2010

    Vispa äggvita och blanda ner riven ost (Ca 1 dl ost till en äggvita), lite oregano och ev lite salt och peppar. Bred ut på skivad franska. Grädda i ugnen tills det fått fin färg. Jättegott till att äta till soppor vilket det börjar bli dags för...

  • eken21 5 september 2010

    tack roggan ska prova detta när jag gör soppa nästa gång

  • boz1965 5 september 2010

    Skrivet av eken21 den 5 sep 2010

    nettan1984 har du några recept på olika majonnäser får du gärna skriva de här


    Här är en, i mitt tycke, väldigt bra bas som är lätt att vidareutveckla efter eget huvud.:

    Sås - Majonnäs, grundrecept

  • vinciqator 5 september 2010

    Eller detta recept, som ger en lite gulare och syrligare majonnäs, med mer olja i OCH lite större säkerhetsmarginal pga. den ökade saltmängden.

    Escoffiers majonnäs – LCHF

  • vinciqator 5 september 2010

    Äggvita hamnar i frysen för att bli konsistensgivare i pannkakor, våfflor, kalla efterrätter etc. Håller i princip hur länge som helst, bara man kontrollerar uttorkningen genom tättslutande lock.

  • eken21 6 september 2010

    vincigator hur är det med ägggula håller även den länge i frysen?

  • vinciqator 6 september 2010

    Äggulor går att frysa, men tappar all sin emulgerande / bindande förmåga. Äggulorna innehåller mer fettssyror än äggvitorna och har därmed minskad hållbarhet pga av risken för härskning, men upp till ett halvår håller de utan vidare. Tinade äggulor ser ut som gult gegg och är ganska oaptitliga.

    Ett sätt att minska proteinaggregeringen ( -sammanklumpningen ) är att frysa gulan med en inhibitor – salt, socker eller syra. Proportionerna är; salt 5 g, socker 15 g eller syra 6 cl per halv liter gula ( en äggula är c:a 1 msk i volym – 4,5 cl ). Som syra används lättast citronsaft. Samma procedur krävs för att frysa hela ägg. Både äggula och hela ägg är starkt utsatta för "frysbränna", uttorkning i ytan. Denna kan hindras genom infrysning under plastfilm ( lagt på ytan ) i täta behållare.

  • Lunchdax 22 mars 2011

    Äggvitor kan man göra mycket av, här är några som jag kommer på bara just nu:
    marshmallows, sorbet, mousse, "mumsmums" (eller gräddbullar som de kallas trots att de inte har grädde i??), himmelskaka/änglakaka, maräng, glass, ansiktsmasker (inte att äta...), omelett, silverkaka, såser, kristyr.... ja det finns mycket!

    Äggula: mousse (gräddbaserad), krämer, vaniljsås, nyttig frukostdrink eller proteindrink (smakar förskräckligt enligt egen erfarenhet, men det är många som dricker det faktiskt!), smörkräm, såser som supersnabba majonnäsen men också bearnaise- och hollandaise, spaghetti carbonara, äggröra, äggulekakor...

    det var det jag kom på nu, men annars kan man ofta ersätta vanliga hela ägg med "halva". Så pannkaka, sockerkaka mm mm. Det är bara att prova! :D

  • saintsaens 22 mars 2011

    http://www.alltommat.se/Inspiration/Godsaker-med-aggvita-1.50710

  • Buspippi 22 mars 2011

    Det finns verkligen mycket man kan göra med halva ägg.

    Det första jag tänkte på var
    äggula: äggtoddy
    äggvita: maränger.
    Gjorde själv en sats chokladmaränger förra helgen med min dotter för att vi hade många vitor över.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.