Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad kan man göra med äggula?

  • dianajohansson 16 januari 2010

    Hej!
    Jag undrar om någon vet vad man kan baka/laga för något gott med äggula???????:o. Jag har nämligen fått 3 kg äggula på dunkar men dom håller bara till början av februari. Tycker det är synd att behöva kasta ut allt!!!!!!!!!!!!:(

  • asasto 17 januari 2010

    Oj 3kg ja det var ju mycket!

    I ägglikör brukar man ha ner många äggulor, sedan finns det ju en del parfairecept och liknande som man ska ha äggulor i, + man kan ju göra majonnäs, kanske slänga ner några extra äggulor när man gör pannkaka, omeletter och liknande.

  • dianajohansson 17 januari 2010

    Tack för tipset! Något litet får man iallafall göra, har inte samvete att slänga allt:(
    Min lillasyster hade gjort äggröra, men hon sa att det blev inte alls gott(N).

  • The_mama97mia 17 januari 2010

    hmmm äggröra... du kanske kan ta ett helt ägg o två xtra gulor sen lite grädde/mjölk till äggröran
    men hur mäter du upp gulorna om du har dunkvis?????? Nyfiken bara!

  • MammaModesty 17 januari 2010

    Hemmagjord Bea... helt super... i Per Morbergs kokbok finns det godaste och lättaste recept jag lagat efter....

  • busan37 17 januari 2010

    Detta är en jättegod likör som jag har gjort många gånger, kanske svårt att mäta 8 äggulor från dunk.

    Österrikisk ägglikör

  • boz1965 17 januari 2010

    Skrivet av dianajohansson den 16 jan 2010

    Hej!
    Jag undrar om någon vet vad man kan baka/laga för något gott med äggula???????:o. Jag har nämligen fått 3 kg äggula på dunkar men dom håller bara till början av februari. Tycker det är synd att behöva kasta ut allt!!!!!!!!!!!!:(


    Du kan göra MASSOR av majonnäs, bea, hollandaise, omelett mm. :)

  • Annafbg 17 januari 2010

    Du kan göra äggulemaränger, det finns recept här på MK!

  • Gnurf 17 januari 2010

    Bergis kan man tvätta håret med äggulor...inpackningar å sånt där mysko som kvinnfolk håller på med...1/3 av äggulan är ju rent fett så det blir nog mjukt och följsamt...:)

  • boz1965 17 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 17 jan 2010

    Bergis kan man tvätta håret med äggulor...inpackningar å sånt där mysko som kvinnfolk håller på med...1/3 av äggulan är ju rent fett så det blir nog mjukt och följsamt...:)


    + att man slipper köpa brylcreem! :D

  • Peter_Stompare 21 januari 2010

    Gratinerat potatismos, duchessemassa eller vad det nu heter

  • jas65 21 januari 2010

    Härliga sockerkakor och rulltårtor, även frysa in dem i små förpackningar.
    Mvh
    Höfta på med äggulorna och spar dem till musik konserter(Y) eller bjud matklubbens medlemmar på äggtoddy :p
    Anders

  • boz1965 21 januari 2010

    Eller också kan man göra en "Westerbergare" - en pannkaka stor nog att gå vilse i. :p

  • hansdotter 21 januari 2010

    Skrivet av MammaModesty den 17 jan 2010

    Hemmagjord Bea... helt super... i Per Morbergs kokbok finns det godaste och lättaste recept jag lagat efter....


    Kan vi få ta del av det receptet? Vore skönt med ett enkelt recept på bea. Jag brukar vispa ett tag när jag gör bea....
    Kram!

  • Schnitt 21 januari 2010

    Skrivet av MammaModesty den 17 jan 2010

    Hemmagjord Bea... helt super... i Per Morbergs kokbok finns det godaste och lättaste recept jag lagat efter....


    Vad e bea för något??

  • Okänd 21 januari 2010

    Det är bearnaisesås

  • Schnitt 23 januari 2010

    Skrivet av danniella den 21 jan 2010

    Det är bearnaisesås


    Trodde det hette BÄRNE!! ;)

  • vitchokladkaka 6 april 2010

    PANNKAKOR!!!! pannkakor med bara äggulor är ännu godare än vanliga med hela ägg:D gör en massa och frys in, det är ju alltid både lätt och går snabbt att ta fram:D

  • Countrygirl 6 april 2010

    Gör glass i stora lass! Skippa äggvitan i receptet det går lika bra utan. Sedan har du glassen i frysen och äggulorna håller lite längre.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.