Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad menas med majsena?

  • Kathy 1 juni 2009

    Har ett recept på Vaniljkräm (konditorkräm) till en tårta jag ska göra idag!

    Men det står 50 g majsena. Vad är det? Jag hittar Maizena majstärkelse i skåpet. Och maizenas såsredning. Men vad menas när det bara står majsena????

    Receptet ser ut så här:

    5 dl mjölk
    100 g socker
    50 g majsena
    2 ägg
    1 vaniljstång

    Någon som kan hjälpa mig?

  • Fiona 1 juni 2009

    torde vara majsstärkelse med tanke på användningen... I mitt recept använder jag potatismjöl istället (Y)

  • Kathy 1 juni 2009

    Tack, då är det säkert majstärkelsen.

  • boz1965 1 juni 2009

    Helt riktigt är det ren maizena som avses. Maizena's såsredning är bara ytterligare en av de totalt onödiga varor marknaden försöker pracka på oss för att kunna ta dubbelt betalt för samma sak. Maizena's såsredning är i grund och botten inget annat än en blandning av majs- och potatisstärkelse plus en del E-tillsatser. Har man vetemjöl, potatismjöl och maizena i skafferiet så har man all såsredning man egentligen behöver i ett hemmakök. De två sistnämnda är dessutom perfekta att reda t.ex. krämer och kompotter med. Tänk bara på att om du reder med potatismjöl får såsen/krämen absolut inte koka, då blir det tapetklister istället. Det ska bara komma två-tre "plupp" sedan måste man ta kastrullen från spisplattan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.