Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad ska jag göra med alla körsbären?

  • pigelin 9 juli 2009

    Vi har ett jätte träd som är alldeles fullt med körsbär. Det är bara det att vi aldrig gör något med dom, förutom att plocka ett då och då. Är det någon som har något förslag på vad man kan göra med dom, för jag vill inte bara låta fåglarna ta dom i år igen...?!

  • AnneNi 9 juli 2009

    Vad är det för körsbär? MIn syster har ett träd med små mörka körsbär (heter kanske inte körsbär?) där min mamma ifjor plockade en del och kärnade ur och frös in. Det är supergott att ta upp och ha på glace au four, pannkakor, i yoghurt mm. Att göra körsbärsmarmelad/-sylt borde också vara väldigt gott. Om du söker efter recept med körsbär kan du säkert få fram många goda ideér.
    Lycka till och berätta gärna vad det blir för något!

  • The_mama97mia 9 juli 2009

    Lyckost.... Jag undrar om man inte kan göra typ körsbärskompott - alltså konservera körsbären i sockerlag - sååå gott till yoghurten (hur stavar man till det egentligen...??) eller glassen eller ostkakan sen.... Sylt tror jag definitivt på med.
    Skaffa dig en körsbärsurkärnare så funkar det bra att bli av med stenarna. Annars när man kokar sylt o sånt brukar väl kärnorna flyta ovanpå liksom.

    Körsbärslikör och vin är fint med. Jag har inga recept att dela med mig för jag har inga egna körsbär. Lyckost....

  • MalinJ 9 juli 2009

    vi gjorde saft på körsbär blandat med vinbär i fjor. Blev väldigt gott!

  • kaxa 9 juli 2009

    Kall körsbärssoppa är jättegott. Jag kokar den med kärnorna kvar så får man spotta kärnor medan man äter. Kanske inte läge att sitta i finare sällskap och göra det.:p

  • Fiona 9 juli 2009

    Paj!!!
    Körsbärspaj är ju hur gott som helst!

  • The_mama97mia 9 juli 2009

    Skrivet av kaxa den 10 jul 2009

    Kall körsbärssoppa är jättegott. Jag kokar den med kärnorna kvar så får man spotta kärnor medan man äter. Kanske inte läge att sitta i finare sällskap och göra det.:p


    Vad kul att du skrev det - spottsoppa... åt vi mkt när jag var barn... när dinosaurierna fanns alltså.... *ler*

  • MelleBandolo 12 juli 2009

    Vi har samma problem hemma hos oss. Just nu blir det plockning och infrysning, för att senare göra kräm och kakor. Jag ska (om det inte redan finns) ladda upp ett recept på en sockerkaksliknande körsbärskaka som slår allt!

  • bonus 12 juli 2009

    Körsbärslikör. Stick hål på körsbären. Tag lika delar sprit, socker och körsbär (ex 200 g). Blanda till sockret löst sig. Låt stå mörkt till cirka jul, skaka ibland. Sila bort körsbären. Nu är likören färdig. Tryck ut kärnorna. Använd körbären till annat gott, t ex doppa i mörk choklad. Gör din egen glass och blanda i körsbär eller använd körsbären mellan tårtbotten.

  • Sunrose 12 juli 2009

    Du kan göra så mycket med körsbär..
    Du kan göra soppa,kräm..
    Kakor med körsbär..
    M.M

    Låt fantasin flöda..
    Det brukar jag låta den göra om jag inte vet vad jag ska hitta på..Du kanske kommer på något smaskigt recept ..

    Lycka till..(Y)

  • pigelin 13 juli 2009

    Det låter som jätte bra ideer.:D
    Så nu är det bara för mig att gå ut och plocka!!:p

  • MosterNettan 13 juli 2009

    Skrivet av bonus den 12 jul 2009

    Körsbärslikör. Stick hål på körsbären. Tag lika delar sprit, socker och körsbär (ex 200 g). Blanda till sockret löst sig. Låt stå mörkt till cirka jul, skaka ibland. Sila bort körsbären. Nu är likören färdig. Tryck ut kärnorna. Använd körbären till annat gott, t ex doppa i mörk choklad. Gör din egen glass och blanda i körsbär eller använd körsbären mellan tårtbotten.


    Likörkörsbär i choklad är jättegott. Bjud dock inga barn på det. Ni kommer väl ihåg hur det gick med Emils griseknoen...

  • berggrenskan 13 juli 2009

    Skrivet av MosterNettan den 13 jul 2009

    Skrivet av bonus den 12 jul 2009

    Körsbärslikör. Stick hål på körsbären. Tag lika delar sprit, socker och körsbär (ex 200 g). Blanda till sockret löst sig. Låt stå mörkt till cirka jul, skaka ibland. Sila bort körsbären. Nu är likören färdig. Tryck ut kärnorna. Använd körbären till annat gott, t ex doppa i mörk choklad. Gör din egen glass och blanda i körsbär eller använd körsbären mellan tårtbotten.


    Likörkörsbär i choklad är jättegott. Bjud dock inga barn på det. Ni kommer väl ihåg hur det gick med Emils griseknoen...


    Hmm "pigelin" är 16 år.
    Borde väl ändå vara bättre med saft än likör?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.