Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Våffeldagen - Vårfrudagen

  • LEDIVO 22 mars 2009

    Våffeldagen närmar sig, så därför tänkte jag det vore kul samla våra våffelrecept i en och samma tråd.
    Här kommer då min variant
    Våfflor (äggvåfflor)
    För den som tycker att allt vetande mellan himmel och jord är kul och intressant:
    Längre tillbaka kallades våffeldagen för vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria, som sedan i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag. (Utdrag från Wikipedia).

  • LEDIVO 23 mars 2009

    Puff

  • MrsC 23 mars 2009

    Kakvåfflor

  • MrsC 23 mars 2009

    Örtvåfflor med brie

  • MrsC 23 mars 2009

    Örtvåffla med löjrom

  • Gnurf 24 mars 2009

    http://www.vafflor.se/

  • Mison 25 mars 2009

    (L) Hej!

    Idag ska jag grädda våfflor för hela slanten :p

    Oftast blir det så att jag står och gräddar och delar ut våfflor, två åt gången (har ett dubbeljärn). Vissa gånger har jag gräddat några i förväg för att vi ska kunna äta i lugn och ro tillsammans, men då hinner de bli mjuka :(

    Hur brukar ni göra? Jag funderade på om man kan lägga de färdiggräddade på galler i ugnen på låg värme för då kanske de håller sig frasiga längre...

    Ett litet tips jag vill dela med mig av - när jag var liten blandade min mamma alltid mosade jordgubbar i grädden (och lite socker). Det blev rosa grädde, och det tyckte jag var en höjdare så den traditionen har jag fört vidare.

    Ha en bra dag!

  • miia1 25 mars 2009

    (L) Har ett jätte gott recept på frasvåfflor som är med jäst.

    Frasvåfflor:
    100g smör
    4 dl mjölk
    3 dl vetemjäl
    10 g jäst

    Gör så här:
    Smält smöret och värm mjölken till 37 grader. Blanda ihop alla ingredienserna och låt blandningen jäsa i 30 minuter.
    Grädda våfflorna i våffelgärnet.

  • anluk 25 mars 2009

    Mison: Vet att man kan ha de i ugnen på galler på svag värme för att de ska hålla sig frasiga.

  • vanillalover 25 mars 2009

    UNDERBARA och lättgjorda! Ta ,mer socker om du vill "lyxa" till det ;-)

    Mycket frasiga våfflor

    Ha en underbar Våffeldag alla Matklubben-fan!!
    /Mariel

  • Mison 25 mars 2009

    Skrivet av anluk den 25 mar 2009

    Mison: Vet att man kan ha de i ugnen på galler på svag värme för att de ska hålla sig frasiga.


    Tack! (Y) Ska testa det idag då, så kanske jag hinner äta samtidigt som resten av familjen :p

  • anneli1989 27 mars 2009

    jag gillar när de är lite degiga, helst dageneftervåfflor med smör it´s the shit!
    är de bara jag?

  • Lange 27 mars 2009

    Byt ut hälften av mjölken mot mineralvatten så får du riktigt frasiga våfflor :D

  • LEDIVO 21 mars 2010

    Puffar
    Våffeldag på torsdag
    :)

  • amoz 21 mars 2010

    Det här med våfflor fick mig att tänka på hur min farmor gjorde då hon bakade våfflor. Hon gräddade allihop färdiga, la dem i en hög på en tallrik och lindade plast över. Därefter paketerade hon in hela våffeltallriken i tidningspapper och en stor handduk om alltihop. När vi sen skulle komma och äta dem så plockade hon fram våfflorna som då fortfarande var varma men ack så mjuka{disapointed}. Men det var så hon ville ha det så det var bara att äta och se glad ut{embarrassed}.
    Hon ville alltid ligga lite före med allt hon företog sig\o/

  • sikaal 21 mars 2010

    Sockerfria! Man kan ha smör och rapsolja i.st.f. margarin/smör.
    Billiga (ingen grädde)

    Våfflor

  • mulle640 21 mars 2010

    Mina våfflor
    2 ägg
    2 dl vatten
    2 dl mjölk
    2 tsk bakpulver
    4 dl mjöl
    2 dl smör ( enl recept men tar knappt hälften)

    och ett jättegammalt våffeljärn som min mormor haft{laugh}

  • Mellanbellan 21 mars 2010

    Jag gör dessa med yoghurt, jättegoda
    Lennarts våfflor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.