Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vaniljhjärtan!

  • Boddan 20 november 2007

    Hej!

    Jag har nyss köpt formar för vaniljhjärtan. Kikade runt här på Matklubben men hittade inget recept på vanilhjärtan.

    Finns det någon som har recept på det?

    Hälsn/Bodil

  • Lilljeppe 20 november 2007

    Här är receptet

    Mördeg
    200g smör
    1 1/4 dl socker
    4.5 dl vetemjöl

    Vaniljkräm
    2 dl kaffegrädde
    2 ägg
    0.5 dl socker
    drygt 2 tsk maizena majsmjöl
    1/2 vaniljstång
    1 tsk smör


    Dessutom
    15 st hjärtformar
    florsocker

    Ugn: 200 grader

    1. Mördeg: Blanda hastigt ihop ingredienserna, gärna i matberedare. Smörj formarna och lägg ut dem i tre rader som på bilden nedan. Dela degen. Kavla ut den ned mjölad kavel på mjölat bakpapper till två rektangulära plattor stora nog att täcka ytan med formarna. Rulla upp ena degplattan på kaveln. Rulla ut degen över formarna.

    2.Tryck noga ut degen i formarna med en bir mördeg. Spara överbliven deg.


    3.Vaniljkräm: Tag undan 2 matskedar grädde och blanda dessa med gulor, strösocker och maizenamjöl. Skär upp vaniljstången. Skrapa ur vaniljkorn och låt dem + själva stången koka upp i resten av grädden. Tag upp vaniljstången. Vispa ned den varma grädden i äggguleblandningen. Häll tillbaka allt i grytan och låt krämen tjockna - men inte koka - på svag värme. Tillsätt smöret och kyl krämen. Spritsa eller klicka ut krämen i formarna.

    4.Rulla även upp den andra degplattan på kaveln. Rulla ut degen som ett lock över formarna.


    5.Tryck bort den överblivna degen med kupad hand, Grädda vaniljhjärtana ca 20 min i nedre delen av ugnen. Låt dem svalna i formarna. Dunka formarna lätt i bakbordet och vänd upp hjärtana. Sikta florsocker över.

  • Boddan 21 november 2007

    Tack så jätte mycket, jag hittade ett liknande recept på ica. se som jag provade igår. Men kommer att prova ditt nästa gång(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.