Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför blev chokladöverdraget ofräscht?

  • Lillpinglan 30 december 2010

    Hej!

    Jag gjorde julgodis med chokladöverdrag. Mörk blockchoklad och även nån choklad från Lidl. Allt frid och fröjd tills några dagar senare, då är chokladöverdraget liksom ... sunkigt? I det mörka har det blivit ljusa grusiga formationer. Kan erkänna att de kanske stått i rumstemperatur över natten... eller har de stått för kallt i kylskåpet? Hur undviker jag detta nästa gång? Nån som har en aning?

  • Mistys 30 december 2010

    Jag har alltid hört att vita prickar i chokladen beror på att det kommit in fukt i chokladen. Antingen vid tillverkningen eller att den stått svalt och fuktigt och sen bildas vita prickar när den kommer ut i rumstemperatur. Det beror dock inte på kylan snarare att den stått för varmt så fukten frigjorts. Kanske någon annan som kan förklara bättre eller har en annan teori.

  • boz1965 30 december 2010

    Choklad som blir grynig har ofta utsatts för vattenångan när man smälter i vattenbad. Choklad är fett och vatten och fett blandas inte så bra. Choklad tål rumstemperatur, så det ska inte ha nån inverkan. Annars hade de ju fått ha den i kyldisken i butiken. Däremot kan choklad få en vit hinna om man har den i kylen lite för länge. Det ser oaptitligt ut men är inget farligt, det är bara som chokladsmöret separerar och fälls ut en aning och innebär inte på nåt sätt att chokladen skulle vara "för gammal" eller oätlig.

  • Lillpinglan 30 december 2010

    Tack för att ni tar er tid att svara! :)

    Tror nog inte att ånga hamnat i chokladen vid skapandet, eftersom pralinerna var jättefina i flera dagar. Den fula ytan kom först efter några dagar. Kanske är kylen som är boven då?

    En följdfråga... jag gjorde mozartkulor (odensenougat, mandelmassa och chokladöverdrag), lakritskola doppad i choklad och vit chokladtryffel med lime. Eftersom det är grädde i exempelvis vita tryfflarna... bör man förvara såna här praliner i kylskåp? Blir pralinerna dåliga annars? Nu efter några dagar så har det blivit lite skorpa (ej hård men så att det märks lite) på vita tryfflarna...

    Hur förvarar ni era tryfflar? Praliner?

  • vitchokladkaka 9 januari 2011

    CHOKLAD SKA ALDRIG FÖRVARAS I KYLEN! rumstemperatur ska det vara! :D

  • Lillpinglan 9 januari 2011

    Skrivet av vitchokladkaka den 9 jan 2011

    CHOKLAD SKA ALDRIG FÖRVARAS I KYLEN! rumstemperatur ska det vara! :D


    Men hur blire då med de vita tryfflarna, som har så mycket grädde i sig?

  • mssalmonella 9 januari 2011

    Förra julen gjorde vi vita chokladpraliner och förvarade dom i rumstemperatur. Fungerade utmärkt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.