Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför bränns den kondenserade mjölken i kastrullen?

  • keskis 6 december 2009

    Jag har ett recept på kolapaj som jag hittat här på Matklubben där man använder sig av kondenserad mjölk för att få en god kolasås att ha på pajen.
    Man tillsätter även socker och smör och kokar sen upp det. Det ska kokas i 7 minuter och sen ska kulprovet göras.
    Men problemet är att halva burken kondenserad mjölk bränner fast i botten på kastrullen (teflonbelagd kastrull).
    Jag har femman (av sex steg) på kokplattan, är det för hög värme? Eller vad är felet? Det bränns verkligen med en gång. Kan man göra detta i mikron istället så det inte bränner fast lika lätt?
    Tack och lov verkar det som om kolasåsen inte tar smak av att det bränns fast, men det är fruktansvärt irriterande att det blir sånt svinn! (N)
    Tacksam för svar! :)

  • Erajscha 6 december 2009

    Har du burken direkt i kastrullen mot plattan eller i vattenbad?

  • keskis 6 december 2009

    Jag häller ut innehållet i burken i kastrullen..det ska ju blandas med smöret och sockret så kan ju inte koka direkt i burken..
    Har inte vattenbad, utan ingredienserna direkt mot kastrullens botten.

  • svengelsk 6 december 2009

    Jag brukade göra chocolate caramel shortbread till jul och kom fram till att tjockbottnad gryta, låg värme och ständigt rörande var nödvändigt för att hindra vidbränning. Jag fick vara noga med att träskeden fördes över hela botten ända ut till kanterna.

  • Erajscha 6 december 2009

    Prova att koka det i en kastrull som står i vattenbad. Så får man till exempel göra med vissa vaniljkrämer om de inte ska brännas...

  • keskis 6 december 2009

    Tack för tipsen, svengelsk och Erajscha!
    Ska testa det nästa gång för det här går inte ^^.

  • -_mille_- 7 december 2009

    hej hej! min mormor gör ofta sån här cola sås och hon kokar hela burken i kastrullen, det vet jag ialla fall funkar "/

  • svengelsk 8 december 2009

    Googlade ett recept på Banoffee pie där det stod att man skulle sätta den oöppnade burken i vattenbad, men det tog fyra timmar. Sista gången jag gjorde Banoffee pie använde jag färdig caramel på burk, men den var inte alls så god som min kolasås.
    Jag undrar om det blir varmt nog om hela grytan sätts i vattenbad. Det brukade gå bra med idogt rörande.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.