Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför jordgubbar?

  • 22 juni 2005

    Nu är det sommar och alltid serveras jordgubbar. Jag har inte riktigt fattat grejen med jordgubbar. De är ofta syrliga och kylskåpskalla, tycker jag. Jag brukar rensa och dela dem och sen hälla över en lag av socker, limesaft och rivet limeskal, och sen servera med vanlijglass. Alla mina middagsgäster tycker att jag vanhelgar den svenska sommaren. Vad tycker ni? Bör jordgubbar ätas naturella eller ska man trixa med dem? Är jag den enda som inte gillar de små röda bären?Mvh, Henrik

  • 5 augusti 2005

    självklart är det gott att mixa jordgubbar med vad skafferiet har att erbjuda. milkshakes tårtor varma kalla desserter etc...

  • 5 april 2006

    skölj inte jordgubbarna om du inte måste men låt då blasten sitta kvar ( i jordgubben finns ämnen som är vattenlösliga och försvinner när du sköljer dem utan blast) se till att de är torra när du snoppar dem och servera med glass/mjölk/grädde/socker. För att ha till vintern kan du "ställa" dem en och en på en plåt och frysa in dem. Då har du HELA jordgubbar till garnering av tårtor och inte trasiga/mosade som endel är i frysdisken i butiken. Du kan även grilla dem precis som mashmellowsDu ska göra det som du känner för och våga prova. Kanske kan man byta ut äpplena i äppelkakan till jordgubbar?Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.