Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför skär sig glasyren?

  • Lenkan 27 april 2011

    Jag har bakat kärleksmums (moccarutor, snoddas, vaddunuvillkallademkakor) flera gånger, men varje gång jag ska göra glasyren att ha ovanpå så skär den sig!
    Smöret rinner ur på sidorna och lägger sig som en hinna över det andra, varför blir det så?

  • irrevirre 27 april 2011

    Det låter otrevligt! Hur ser receptet ut? Har aldrig varit med om liknande{question}

  • Lenkan 27 april 2011

    Det är otrevligt, ser inte alls aptitligt ut!
    Jag har gjort några olika, idag gjorde jag denna http://www.recepten.se/recept/mockarutor.html men det blir alltid likadant :s

  • lenasj65 27 april 2011

    Det händer mig också ibland. Sist kokade jag en kolaglasyr där smöret lade sig som ett lager "kokosfett" ovanpå.. Det påverkar inte smaken men ser som sagt inte aptitligt ut

  • Lenkan 27 april 2011

    Undrar vad det beror på

  • DoctorWho 27 april 2011

    Skrivet av Lenkan den 27 apr 2011

    Jag har bakat kärleksmums (moccarutor, snoddas, vaddunuvillkallademkakor) flera gånger, men varje gång jag ska göra glasyren att ha ovanpå så skär den sig!
    Smöret rinner ur på sidorna och lägger sig som en hinna över det andra, varför blir det så?


    Jag läste i en veckotidning att om smöret är för varmt kan det skära sig. En annan anledning kan vara att det är för mycket smör i förhållande till de andra ingredienserna. Även om man tillsätter mycket smör på en gång kan det skära sig. Men det är bara vad jag har läst, hoppas det hjälper.

  • safir74 27 april 2011

    Hm vad det kan bero på vet jag inte. Men en bra idé är kanske att låta smöret svalna lite och sen i receptet du länkade till så är det lite för lite florsocker tillsatt. 3-4dl florsocker till 50 g hittade jag i ett annat recept. I boken Sju sorters kakor står det 3½ dl florsocker till 75 g smör.

  • soccermum 27 april 2011

    Detta har hänt mig en gång och då har jag ändå använt samma recept i ca 20 år.. Tror att misstaget jag gjorde den gången var att låta glasyren koka ihop (dvs att smöret blev för varmt) för jag hade bråttom..
    I vanliga fall låter jag smöret bara mjukna på svag värme i kastrullen och sedan vispa ned de andra ingredienserna så även florsockret smälter lite av värmen.
    jag gör enl nedan:

    3½ -4 dl florsocker
    75 gram smör
    2 msk kaffe
    2 msk kakao

    Om du kikar i min kokbok så hittar du ett omgjort recept på moccarutor/snoddas/kärleksmums innehållande 5 ägg! Gissa om det blir stora fluffiga kakor :P

  • irrevirre 27 april 2011

    En liten lite gnutta salt skall visst göra så glasyr inte skär sig{curl-lip}

  • soccermum 28 april 2011

    Skrivet av irrevirre den 27 apr 2011

    En liten lite gnutta salt skall visst göra så glasyr inte skär sig{curl-lip}


    Låter inte bara som ett bra tips-salt i choklad är ju bara såå gott :P

  • Lenkan 28 april 2011

    Tack för alla gulliga råd, nästa gång ska jag låta smöret bli svalt innan jag tillsätter resten och då ta lite mer florsocker också!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.