Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vart är muffins toppen?

  • doris054 18 januari 2011

    Jag undrar vad jag gör för fel som aldrig får den fina "toppen" i mitten på mina muffins. Det höjer sig aldrig fint i mitten! Blir bara svagt kupad eller platt. Har försökt med mer smet i formarna men utan resultat.
    Ni vet vad jag menar va?!
    Spelar ingredienserna någon roll?
    Eller vad gör jag för fel?
    Hoppas ni har svar.

  • soccermum 18 januari 2011

    Jag kan inte garantera bättre resultat men skulle tro att det hjälper att göra muffinssmeten på fast matfett och lite mer mjöl så smeten inte är rinnig utan mer fast när du klickar den i muffinsformarna
    {question}

  • Josses 18 januari 2011

    Jag råkar ut för samma sak! {weep}
    Mina muffins vill inte alls likna de köpta muffisarna.
    Kan det vara att bagerierna får fluffigare smet på något vis?
    Vår hemmagjorda smet är kanske för tung?{question}
    Någon som jobbar på ett bageri eller industribageri som kanske vet?

  • boz1965 18 januari 2011

    Jag brukar få mina muffins "toppiga". Vet inte om det kanske beror på att jag använder lite mer bakpulver än vad som står i receptet...

  • Josses 18 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 18 jan 2011

    Jag brukar få mina muffins "toppiga". Vet inte om det kanske beror på att jag använder lite mer bakpulver än vad som står i receptet...
    Det är inte så dum idé att göra(Y), du är ju en utbildad kock så du har ju lärt dig en massa knep som vi vanliga döda inte alltid tänker på. I och för sig så är jag "utbildad hemmafru", gick konsumtionslinjen en gång i tiden på gymnasiet och jag brukar säga så när någon frågar vars jag har lärt mig laga mat:D

  • catjo 18 januari 2011

    jag använder mer bakpulver, så testa det, det är viktigt att vispa upp smeten som man ska med, testa att vända i de torra ingredienserna det är viktigt det med

  • doris054 25 januari 2011

    Tjo hoo!
    Tack för alla råd!(Y)
    Det fungerade med lite mer bakpulver och vända ner de torra ingredienserna.
    Gjorde citronmuffins som blev som en dröm!

  • Snoops 25 januari 2011

    Jag brukar använda Vetemjöl Special och grädda i muffinsplåtar av metall när jag bakar muffins. Har inte misslyckats en enda gång.
    Vad jag har förstått så är det lite mer resningsmedel i vetmjöl special än vad det är i vanligt mjöl.

  • amoz 25 januari 2011

    Det där med att mjöl är väldigt olika beroende på vilket märke och prisklass det har är något som jag kan skriva under på. Min svärmor sa alltid att man inte skulle baka i billigt mjöl för det blir inte så bra resultat. Jag ska erkänna att jag inte i min enfald trodde så mycket på det, men det fick jag bittert erfara vid ett tillfälle. Jag skulle baka "mina" mandelmusslor till julen som jag gjort i många år men tog då en påse med vetemjöl av ett billigare märke. Inte EN mandelmussla blev riktig utan alla föll ihop som torra sandkakor. Sedan dess har jag alltid varit noga med att bara baka i typ Kungsörnens vetemjöl.

  • boz1965 25 januari 2011

    Skrivet av amoz den 25 jan 2011

    Det där med att mjöl är väldigt olika beroende på vilket märke och prisklass det har är något som jag kan skriva under på....


    Ja, det är ju en gammal sanning att man får det man betalar för.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.