Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vattlingon

  • Bossse 5 september 2009

    Hej alla mk-are

    Jag efterlyser recept på vattlingon.

  • familjenlundin 5 september 2009

    Sök "recept vattlingon" på google :)

  • babbs 5 september 2009

    Vattenlingon
    ca 1 liter

    3-5 dl vatten
    500 g (ca 1 liter) lingon, frysta eller färska
    Koka upp vattnet och låt det kallna. Fyll rena glasburkar med väl rensade lingon. Häll på så mycket vatten att det täcker lingonen, helst ända upp till kanten. Sätt genast på lock. Förvara svalt. Färdigt att använda efter ca 14 dagar.
    Kan förvaras upp till ett år.

  • bakamonkeyprincess 5 september 2009

    vad är vattlingon/vattenlingon för något? :)

  • babbs 6 september 2009

    Vattlingon är precis vad det låter. Färska eller frusna lingon inlagda i kokt vatten. Man brukar äta dem som efterrätt mes socker och vispad grädde. Kan användas som tillbehör till stek etc.

  • fairymary 17 december 2010

    Jag har "sen barnsben" bara valt ut de största och vackraste lingonen, lagt dem på flaska och hällt på vanligt kranvatten, ställt undan dem, öppnat flaskan till jul och N J U T I T.

    Det har hänt att jag fuskat och öppnat en flaska i oktober och det har gått bra det också.....

    Hittade idag vattlingon i delikatessaffären! Dom hör verkligen hemma där!

  • Cassiopeya 18 december 2010

    Oj, vattlingon har jag aldrig hört talas om förut, låter spännande! Hoppas nästa år blir ett härligt lingonår så jag kan prova =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.