Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vetebullar magnus johanssons recept

  • fina21 15 januari 2012

    Finns här någon som såg programmet, där magnus visade hur han bakar kanelbullar? Läser man receptet så står där att man ska blanda allt utom smöret. Men när lägger man i smöret? Någon som vet? Med vänlig hälsning, Fina

  • Ellee 15 januari 2012

    vart finns receptet?? tror att man ska ha i det när degen har samma konsistens som smöret för att glutentrådarna ska smörjas och för att de inte "släppa" från vara eller ja inte få färste i varandra kan man nog säga.. det är iaf så de gör i Schweiz, men som sagt skulle gärna ta en titt på receptet =)

  • Roskerstin 15 januari 2012

    Här kommer länken till receptet på Magnus Johanssons vetedeg.

    http://www.recept.nu//1.302037/magnus_johansson/efterratter_godis/mjol/vetedeg_till_kanelbullar

  • Roskerstin 15 januari 2012

    Ser att det är lite otydligt i receptet vad gäller smöret i degen. Men smöret var rumsvarmt och han klickade i det i småbitar sist i degen.

  • fina21 15 januari 2012

    Skrivet av Roskerstin den 15 jan 2012

    Ser att det är lite otydligt i receptet vad gäller smöret i degen. Men smöret var rumsvarmt och han klickade i det i småbitar sist i degen.

    ska degen jäsa innan man lägger i smöret?

  • Ellee 15 januari 2012

    det är remonsen han klickar i smöret för att motverka mandelmasseklumpar, kör degen så den går ihop häll sedan i hela smörklicken så är det bara att köra tills degen är klar. hoppas det funkar för dig, har du några fler frågor om sånt så skriv det här så ska jag se om jag kan svara :)

    //Ellen (bagare)

  • fina21 16 januari 2012

    Skrivet av Ellee den 15 jan 2012

    det är remonsen han klickar i smöret för att motverka mandelmasseklumpar, kör degen så den går ihop häll sedan i hela smörklicken så är det bara att köra tills degen är klar. hoppas det funkar för dig, har du några fler frågor om sånt så skriv det här så ska jag se om jag kan svara :)


    //Ellen (bagare)


    Vad bra att jag kan fråga dig :)
    Varför har bagare så mycket vetemjöl i sina degar? Jag hittade ett där Magnus hade 1,1kg mjöl till 500g mjölk. I min värld låter det alldeles för mycket. Handlar det om att han har mer socker och mer smör? (200g socker o 200g smör)
    Mvh Fina

  • 2mammamu 16 januari 2012

    Hej Fina!
    Du måste blanda i smöret, klicka i det bara och låt allt blandas i degblandaren, kör i blandaren så att du kan dra i degen att den blir elastisk, då får du fina bullar.
    För om du inte tar i smöret då blir det torra bullar,
    det står fel i receptetn när dom säger att det inte ska med

    Mandelremonsen gör du enligt receptet.

  • Roskerstin 16 januari 2012

    Hej igen fina21 Ja receptet är fel, men rätt om man säger så. Det står ju faktiskt smör på två ställen och smöret till degen 200 g hade Magnus i sist i degen innan den ställdes för jäsning och han klickade i smöret i småbitar och det var rumsvarmt. Det är det förfaringssättet som de har glömt att skriva till i receptet. M V H Kerstin och lycka till fina21!
    P.S. Bulllarna blir urgoda D.S.

  • Ellee 16 januari 2012

    Skrivet av fina21 den 16 jan 2012

    Skrivet av Ellee den 15 jan 2012

    det är remonsen han klickar i smöret för att motverka mandelmasseklumpar, kör degen så den går ihop häll sedan i hela smörklicken så är det bara att köra tills degen är klar. hoppas det funkar för dig, har du några fler frågor om sånt så skriv det här så ska jag se om jag kan svara :)


    //Ellen (bagare)


    Vad bra att jag kan fråga dig :)
    Varför har bagare så mycket vetemjöl i sina degar? Jag hittade ett där Magnus hade 1,1kg mjöl till 500g mjölk. I min värld låter det alldeles för mycket. Handlar det om att han har mer socker och mer smör? (200g socker o 200g smör)
    Mvh Fina



    faktiskt om man kollar på många recept så är det inte mer än vad de anvisar om utan snarare mindre! (också dör att det är i gram inte dl! så stor skillnad för det packas så mycket i dl anvisningar) smöret gör degen saftigare, smidigare och ger mer smak på degen. och sen får man inte glömma att arbeta degen ordentligt.
    // Ellen

  • fina21 16 januari 2012

    Skrivet av Ellee den 16 jan 2012

    Skrivet av fina21 den 16 jan 2012

    Skrivet av Ellee den 15 jan 2012

    det är remonsen han klickar i smöret för att motverka mandelmasseklumpar, kör degen så den går ihop häll sedan i hela smörklicken så är det bara att köra tills degen är klar. hoppas det funkar för dig, har du några fler frågor om sånt så skriv det här så ska jag se om jag kan svara :)


    //Ellen (bagare)


    Vad bra att jag kan fråga dig :)
    Varför har bagare så mycket vetemjöl i sina degar? Jag hittade ett där Magnus hade 1,1kg mjöl till 500g mjölk. I min värld låter det alldeles för mycket. Handlar det om att han har mer socker och mer smör? (200g socker o 200g smör)
    Mvh Fina



    faktiskt om man kollar på många recept så är det inte mer än vad de anvisar om utan snarare mindre! (också dör att det är i gram inte dl! så stor skillnad för det packas så mycket i dl anvisningar) smöret gör degen saftigare, smidigare och ger mer smak på degen. och sen får man inte glömma att arbeta degen ordentligt.
    // Ellen

  • fina21 16 januari 2012

    Skrivet av fina21 den 16 jan 2012

    Skrivet av Ellee den 16 jan 2012

    Skrivet av fina21 den 16 jan 2012

    Skrivet av Ellee den 15 jan 2012

    det är remonsen han klickar i smöret för att motverka mandelmasseklumpar, kör degen så den går ihop häll sedan i hela smörklicken så är det bara att köra tills degen är klar. hoppas det funkar för dig, har du några fler frågor om sånt så skriv det här så ska jag se om jag kan svara :)


    //Ellen (bagare)


    Vad bra att jag kan fråga dig :)
    Varför har bagare så mycket vetemjöl i sina degar? Jag hittade ett där Magnus hade 1,1kg mjöl till 500g mjölk. I min värld låter det alldeles för mycket. Handlar det om att han har mer socker och mer smör? (200g socker o 200g smör)
    Mvh Fina



    faktiskt om man kollar på många recept så är det inte mer än vad de anvisar om utan snarare mindre! (också dör att det är i gram inte dl! så stor skillnad för det packas så mycket i dl anvisningar) smöret gör degen saftigare, smidigare och ger mer smak på degen. och sen får man inte glömma att arbeta degen ordentligt.
    // Ellen

    Jag väger alltid ingredienserna och bearbetar alltid degen väl c:a 15 minuter i assistenen, men jag ska testa att baka hans bullar {drool}

  • Ellee 16 januari 2012

    gör det har en känsla av att de blir kanon :)

  • fina21 17 januari 2012

    Men i en vanlig vetedeg har man endast c:a 875g vetemjöl till 500g mjölko där varnar dom allltid för att ha för mycket mjöl i degen. Är det mängden smör o socker som gör att han kan ha i mer vetemjöl? Mvh Fina

  • fina21 17 januari 2012

    jag slängde degen, den gick inte att knåda. Alldeles för mycket mjöl *suck*

  • Ellee 17 januari 2012

    vad konstigt för mitt recept är det 1 liter vatten och 2500 g mjöl :S det bästa receptet enligt mig

    Kolla in mitt recept jag lagt upp, det vet jag fungerar!

  • fina21 17 januari 2012

    Häller du i allt i assistenten o kör igång den sen? Eller pytsar du i vetemjölet efter hand?

  • Ellee 17 januari 2012

    spara lite vetemjöl men inte mer än kanske 100 g kör i allt med en gång, om man vill kan man blanda jäst och vätska innan men inte nödvändigt :)

  • fina21 17 januari 2012

    asså ska jag blanda i all det vetemjöl kommer jag bara att få en degklump i min assistent....det vete fan vad jag gör för fel....du får lägga upp en film på youtube:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.