Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vetedegen som jäste och sen sjönk vid pensling?!!!!

  • Aspus 4 januari 2010

    Hur 17 kommer det sig att degen sjunker ihop när jag har haft vetedegen på jäsning två ggr? När jag till sist skulle pensla ägg på vetedegen (som förresten ska bli mina allra första semlor mmmm) så är det som att luften pös ur dem och inte blev de heller högre i ugnen :@

    Vad gjorde jag för fel? Jag följde receptet till punkt och pricka!

    Tänkte ge mig an detta en gång till imorgon men vill inte göra om samma misstag igen.....:'(

    Kan någon hjälpa mig?

  • asasto 4 januari 2010

    Låter som om de jäst för länge (recept stämmer sällan till 100% vi har ju olika temp hemma och liknande som påverkar jäsningen). +Om du inte hade vetemjöl med högre proteinhalt testa även detta.

  • redd 5 januari 2010

    Låter som du har det varmare än snittet i din lägenhet/eller i alla fall där du jäser bröden, optimala temperaturen för jäsning tror jag är 25-27grader, då jäser det snabbast. Tror dom flesta recept är baserade på att man har en inomhustemperatur på 18-22grader.

    Har du inte husdjur skulle jag väll rekomendera att prova att jäsa dom någon decimeter upp ifrån golvet (typ 4glas som "fötter" eller så)

  • Aspus 6 januari 2010

    Tack för era svar! Jag ska ge mig på detta igen och se till att den kanske jäser lite kortare tid. Semlor måste fixas eftersom det är det bästa jag vet!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.