Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vetesur

  • Okänd 19 maj 2008

    Nåt skumt har hänt med min vetesur jag satte i Lördags... den delar på sig? :(
    det ska den inte göra, någon som vet vad som kan ha hänt?

    allt var nogrannt rengjort, den har stått varmt och fuktigt och allt sånt. Men den vill liksom inte blandas, jag blandar om den lite då och då, men efter en halvtimme har den skiktat sig igen (N)
    Den jäser dock på bra och jag har närt den ordentligt och så. Nåt är i alla fel.
    Nån som vet vad?

    Bild:
    http://enlitenvarelse.bilddagboken.se/p/show.html?id=209648205&directlink=1

    kramkram
    //Stina

  • Smulpajen 19 maj 2008

    Jag har nyligen börjat sätta surdegar och inte provat vete. Jag brukar ha rårivet äpple i rågsurdeg, och har hört att det ska gå även på vete. Vad som hänt med din vet jag inte riktigt. Vad använde du för mjöl? Vanligt eller special?

  • Okänd 19 maj 2008

    Jag har en rågsur (som åker in och ut ur frysen) och den funkar utmärkt! underbar att bara hälla i bröd när man vill ge den lite mer karaktär.

    Mmm, vetesur ska funka minst lika bra, vi har en i skolan och på alla praktikplatser jag vart på har det också funnits. Så det ska funka lika bra som en rågsur.

    Jag har användt vanligt vetemjöl, men jag funderar på att det kan vara pga. grahamsmjölet jag hade i den (enligt recept från saltå skulle det vara sånt i också)... om det liksom skapade nån kemisk reaktion som gjorde att det inte vill blanda sig... :o

  • irrevirre 19 maj 2008

    Är du säker på att det är något fel? Det kan skikta sig och man får röra runt är man skall använda en del av den. Så länge den doftar ok (syrligt men inte surt) är den säkert bra. Om den blir dålig går det inte ta miste på. Det luktar kräk.
    Som sagt, jag tror den är ok:-)

  • Okänd 19 maj 2008

    Tror egentligen inte att det är nåt större fel på den ur användningssynpunkt, men jag vet att de vetesurdegar jag har sett har var jämna och ganska sega.
    Inte som min.(N)
    Jag får fråga på min praktikplats på Onsdag(Y)

  • irrevirre 19 maj 2008

    Mina brukar vara som våffelsmet, men jag tror det finns olika.

    Lycka tlll lilla varelse :-)

  • Smulpajen 19 maj 2008

    Kanske är det helt enkelt så att du får göra en ny. Om du går på en hushållsskolan kanske du kan fråga någon kunig lärare?
    Jag gjorde en vildjäst nyligen på aprikoser, flytande honung, socker och vatten. Den blev inte bra. Jag gjorde en ny med vanlig fast honung, och nu bubblar det och jäster fint! Flytande honung var alltså inte bra var min slutsats.

  • Okänd 19 maj 2008

    mm, vildjäst är mitt nästa projekt... ska göra Levain av det sen^^

    mm, har frågat mina lärare men de visste inte vad som hade hänt.
    Så jag får nog sätta en ny... :(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.