Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken julkaka måste ni ha med på ert bord?

  • pytte24 25 oktober 2008

    Vilken julkaka måste ni ha med på ert bord varje jul, bortsett från den självklara pepparkakan?

  • Okänd 25 oktober 2008

    Jag har alltid dajmrulltårta och vispad grädde till efterrätt.
    Det blir en fin avslutning av julmiddagen.
    Annars bakar jag saffransbullar och mjuka kakor.....Har dragit ner på julbaket numera.......Förr bakade man en massa olika kakor och bullar.

  • babbs 25 oktober 2008

    Kentucky whiskey cake. Ett recept som jag hittade i Allt om Mat för 30 år sedan minst. Man måste baka den ett par veckor före jul så att den hinner att "gå till sig" lite. Helt fantastisk kaka. Dry om man använder whisky, men den går att baka med apelsinjuice också.
    Jag har lagt in receptet.

  • Bina88 25 oktober 2008

    Whiskykaka..d var som sjutton! Vore spännande att testa..whisky är en av favoriterna:)

  • pytte24 25 oktober 2008

    Det är kul att få lite nya förslag så att man kan hitta nya favoriter.(Y)

  • nettans 25 oktober 2008

    Till Jul bakar jag ALLTID chokladbiskvier. Mums!!

  • MammaIrene 25 oktober 2008

    Jag bakar en mjuk pepparkaka med lingonsylt i...
    Den har inget smör, inget ägg i sig, vilket gör den väldigt alergivänlig o mycket lätt att baka...
    Jag kommer snart att lägga ut receptet på min sida, den är fantastisk god!!!!

    I övrig har jag skurna pepparkakor och lussebullar utan saffran

  • anluk 25 oktober 2008

    Skrivet av babbs den 25 okt 2008

    Kentucky whiskey cake. Ett recept som jag hittade i Allt om Mat för 30 år sedan minst. Man måste baka den ett par veckor före jul så att den hinner att "gå till sig" lite. Helt fantastisk kaka. Dry om man använder whisky, men den går att baka med apelsinjuice också. Jag lägger in receptet snarast.



    Jaa Dela med dig av den, den lät intressant.
    Själv har jag ingen sån där julkakamåste. Mandelmusslor och mammas spritskransar och vaniljhorn vill jag ju gärna ha förståss.

  • Babzan 25 oktober 2008

    Jag bakar mest till veckorna före jul, saffransbröd och pepparkakor och en massa annat gott. Till dagarna runt jul är det aldrig någon som vill ha fikabröd. Däremot äter vi mycket fruktsallad i julhelgen. Gott på Julaftonskvällen efter klappöppningen!:D

  • GETZ 26 oktober 2008

    RULLRÅN ÄR ETT MÅSTE PLUS STRUVOR SOM MAN SKÄMT BORT SLÄKTEN MED!
    sÅ SNART BÖRJAR DET STORA JULBAKET !(Y)

  • hakim 26 oktober 2008

    Skrivet av pytte24 den 25 okt 2008

    Vilken julkaka måste ni ha med på ert bord varje jul, bortsett från den självklara pepparkakan?

    Min farmors finska pinnar som bara smälter i munnen
    Hakim:

  • Annettenn 26 oktober 2008

    Vi har alltid mjuk pepparkaka, schackrutor, hästskor, mandelmusslor, lussebullar, pepparkakor såklart.. vad mer? *tänker*
    Verkar ha fått med det mesta där..mycket nog ser det ut som nu när man ser det uppradat.. :o

    För mig och många i familjen är ett potpurri av dessa kakor ett måste..är ju inte riktig jul utan dessa kakor. (L)

  • elira 26 oktober 2008

    Till jul bakas det flera sorters kakor, men kola kakor rullrån och havrekakor är favoriterna. Bland mjuka kakor blir det, toscakaka, snoddas, bullar och lussekatter.

  • Tingeling13 26 oktober 2008

    Saffransbullar, pepparkakor, kolabåtar och min mans underbara saftiga mjuka pepparkaka.

  • marjoh1 18 november 2008

    Struvor, lussebullar och pepparkakor

  • marjoh1 18 november 2008

    (L)

  • JennyV 18 november 2008

    Vi har ingen direkt kaka på julbordet men äter självklart pepparkakor och lussekatter (utan saffran!) i juletider!

  • Gunn57 18 november 2008

    Jag bakar alltid Halvmånar till jul varje år

  • kobelcolasse 18 november 2008

    glöm inte radiokakan
    :)

  • 18 november 2008

     

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.