Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken julkaka måste ni ha med på ert bord?

  • majamia 18 november 2008

    Bakar mycket och gärna mjukpepparkaka, struvor, klenor, småbröd, mjuk saffranskaka och lussebullar mm mm (L)

    Klenor

  • lenajeanette 18 november 2008

    Skrivet av GETZ den 26 okt 2008

    RULLRÅN ÄR ETT MÅSTE PLUS STRUVOR SOM MAN SKÄMT BORT SLÄKTEN MED!
    sÅ SNART BÖRJAR DET STORA JULBAKET !(Y)


    Åh, struvor mums!!! Har gjort det en gång i mitt liv var jättekul, det vill jag nog göra i år.(Y)

  • anncilia 18 november 2008

    Mandelmusslor, så klart. Det är ett måste till julen. Fyllda med sylt och vispgrädde. Mums.

  • ida85 18 november 2008

    knäck, chokladtryffel, egen snickers, olika bullängder med olika smaker .. undra varför man går upp i vikt under julen? :p

  • Herr_Falukropp 18 november 2008

    Mjuk pepparkaka, klenor och sju sorters småkakor är ett måste.

  • The_mama97mia 18 november 2008

    När jag var barn hade min mamma en "måste-kaka" som var typ en tung sockerkaka fylld med nötter och russin. Den var väldigt stabbig och skulle liksom stå till sig ngn dag innan ätande. Jag har inget recept på det, undrar ngn här i tråden vet vad jag menar?
    Den kunde serverar i tunna skivor, oc h rostas o bre smör på till te. Jättegott. SOM jag minns det. Men jag minns också att vi bakade en sån kaka till varje jul o efter några skivor så fick resten slängas. SÅ... minnet bedrar kanske. Vore dock kul att testa igen.... *ler*

  • egoboy 19 november 2008

    Ett måste är:
    Skånepepparkakor med ädelost på till glöggen :)

  • boz1965 19 november 2008

    Skrivet av egoboy den 19 nov 2008

    Ett måste är:
    Skånepepparkakor med ädelost på till glöggen :)


    Är ingen större älskare av ädelost så jag byter gärna ut den mot naturell mjukost. Men skånepepparkakor utan annat än smör på funkar också fint för min del.

  • MrsC 19 november 2008

    Engelsk fruktkaka

  • evaldo 20 november 2008

    Till jul måste den äkta Tyska Stollen vara på bordet.
    Den finns att köpa på Lidl.

  • monac 20 november 2008

    ska göra 2 sorters truffel...en mörk med ingefära en vit med chili hade jag tänkt.
    En god parfait däremot kostar vi på oss och gör till julafton...

    Lussebullar och pepparkakor brukar det ju vara fri tillgång på hela december,så det är man ju less på när de väl är jul:D

    Det här godiset är oxå nått som är sådär x-tra gott....
    vitchoklad bräck med russin & nötter

    ob.s.Liten varning!!!!! onödigt gott,risk för "överätning"

  • klockargarden 20 november 2008

    För mig är det Adventskransar och apelsinkaka som gäller och min sambo måste ha klenäter!

    Adventskransar




    Fin apelsinkaka

  • pytte24 21 november 2008

    Vad kul att tråden är vid liv ännu!
    Mitt stora problem är att jag skulle vilja baka mycket nytt men då måste ju favoriterna stå åt sidan....Annars är ju frysen full av bara kakor och gott, men jag vill ju testa allt!
    Har prövat att baka päronbiskvier, helt underbara men ack så söta...(L)
    Det blir nog en omgång till av dom men inte med mandelmassa som bakgrund.:)

  • zonale 21 november 2008

    Bakar alltid mina "Julmazariner med saffran". Har fått så många goda recept härifrån så det svåraste är att välja.:)

  • gogo 21 november 2008

    (L) Jag har några måsten till jul vad gäller julbröd......hur resten av listan blir beror på hur livet, arbetet under den här perioden ser ut ....men dessa har jag alltid:
    lussekransar med en härlig kletig mandelmassefyllning
    rullrån
    jitterbuggar
    pepparkakor
    en kola-chokladkaka
    russinkakor.

  • MrsC 22 november 2008

    Glöggkaka

  • raven 22 november 2008

    Ostkaka

  • Tillberga 22 november 2008

    Farmor Astrids korintkakor

    sen lussebullar och pepparkakor mer behövst inte:p

  • MatHanna 23 november 2008

    Nr 1 är den engelska fruktkakan (kärt minne sen min barndoms jular) klenetter, mandelmusslor och saffransbröd.
    Men nu vill jag gärna förnya mig lite oxå och ska baka härliga saffransbiscotti och pepparkaksgrisini, kul och enkelt!
    Annars blir det en del gotter
    Chokladkaka med glöggtryffel är ett bra alternativ till gotterna.

    MatHanna

  • lenajeanette 23 november 2008

    Skrivet av monac den 20 nov 2008

    ska göra 2 sorters truffel...en mörk med ingefära en vit med chili hade jag tänkt.
    En god parfait däremot kostar vi på oss och gör till julafton...

    Lussebullar och pepparkakor brukar det ju vara fri tillgång på hela december,så det är man ju less på när de väl är jul:D

    Det här godiset är oxå nått som är sådär x-tra gott....
    vitchoklad bräck med russin & nötter

    ob.s.Liten varning!!!!! onödigt gott,risk för "överätning"


    Räknar med detta till jul.......:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.