Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken sorts lakrits ska jag använda?

  • sussisus 21 februari 2009

    Tänkte använda lakrits när jag ska baka en typ av kladdkaka, men vilken sorts lakrits ska jag ta?

    Har dessvärre ingen lakritsrot eller granulat/pulver (vilket jag kanske borde skaffa mig) - däremot har jag saltlakritsströssel och lakritslinser (som smakar lite åt lakrisal-hållet) att välja på.

    Tacksam för era synpunkter!

  • karo99 21 februari 2009

    Hej, Jag har bakat en kladdkaka med Kick i, förut hette dom väl Käck har jag för mig.
    Det blev ingen billig historia, det gick åt ca 7-8 st finhackade, men oj så gott:)

  • sussisus 21 februari 2009

    Risken är att godiset hinner ätas upp innan det hamnar i kaksmeten.:D
    Kick är sötlakrits, eller hur? Då är nog lakritslinserna bäst.

    Det är ett nytt godis - åtminstone för mig.
    Ser ut som svarta Nonstop men är helt i lakrits/salmiak och hårda. Måste nog stötas i mortel om jag ska använda dem i kakan.

  • sussisus 22 februari 2009

    Nu har jag bakat min lakritskladdkaka och naturligtvis skrivit in receptet: Lakritskladdkaka.

    Den är god redan nu, ett par-tre timmar efter bakningen, så om den får stå till sig så kommer den att bli vääääldigt mumsig!:D

  • belethfiniel 11 mars 2009

    Har bakat en kladdkaka med lakrits strössel så det funkar det med och blir såå gott

  • magi69 11 mars 2009

    Låter väldigt gott! Lakritslinserna, är det en "färdig" påse typ Nonstop eller är det lösgodis?
    Vet du vilket märke, Marabou, Malaco...?
    Någon som provat med choklad och lakrits? Kladdkaka känns mycket choklad...

  • sussisus 11 mars 2009

    Skrivet av belethfiniel den 11 mar 2009

    Har bakat en kladdkaka med lakrits strössel så det funkar det med och blir såå gott


    Får prova det nästa gång.

  • sussisus 11 mars 2009

    Skrivet av magi69 den 11 mar 2009

    Låter väldigt gott! Lakritslinserna, är det en "färdig" påse typ Nonstop eller är det lösgodis?
    Vet du vilket märke, Marabou, Malaco...?
    Någon som provat med choklad och lakrits? Kladdkaka känns mycket choklad...


    Lösviktsgodis, vet tyvärr inte leverantörens namn. Köpte linserna när jag var i Täby centrum, på Godispralinen (de har visst en egen hemsida: http://www.godispralinen.se).

    "Risken" är att chokladen slår ut lakritsen om man tar för mycket av det ena och för lite av det andra. Men å andra sidan funkar ju lakritsdumle väldigt bra.:D

  • magi69 12 mars 2009

    Skrivet av belethfiniel den 11 mar 2009

    Har bakat en kladdkaka med lakrits strössel så det funkar det med och blir såå gott


    Hur mycket strössel använde du? Har du något recept på kladdkakan? Vet inte om jag hittar sådana där lakritslinser som var i det andra receptet, så det kanske är lättare med strössel

  • Ninchenforever 13 mars 2009

    Plopp har en ny smak med saltlaktrits den kanske skulle funka.
    Kladdkaka med lakrits låter som en bra idé tycker jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.