Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vill ha tips!

  • Gillette 15 november 2007

    Hej!
    Hej!
    Min dotter fyller 20 i helgen. På lördagen ska kompisar till henne komma hit för att sedan åka vidare in till stan.
    Vad kan jag bjuda på, det är inte middag utan något "småtugg" till lite vin/champgne.Enbart chips o snacks känns inte rätt. Har någon något bra tips? Det får gärna gå att förbereda på dagen så det är lätt att duka fram på kvällen!

    Middag på söndagen har jag tänkt att göra pajer ex laxpaj, ostpaj o tacopaj med sallad till. Kan man förbereda pajer dagen innan med bra resultat?

    Tacksam för tips!

  • irrevirre 15 november 2007

    Kanske ett hårt tunnbröd som du bryter i bitar med en bit brieost och en oliv eller vindruva på.

    eller smördegs-snacks som du gör så här......

    1 pkt Smördeg (fryst el färsk på rulle)
    1 st Ägg (gulan + 1 msk vatten)

    En eller några av detta::
    Sesamfrön
    Ost, riven
    Kummin + flingsalt

    Gör så här!
    Sätt ugnen på 200 grader.
    Kavla ut plattan något eller, om du använder färsk i rulle, rulla ut degen försiktigt.
    Pensla smördegsplattan med uppvispad äggula och vatten.
    Strö över valfritt strössel.
    Tag ut hjärtan och stjärnor med pepparkaksmått, eller rundlar med ett glas.
    Lägg på bakplåtsklädd plåt och grädda i ca 10 minuter.
    .............
    eller bred färskost på mjukt tunnbröd, rulla ihop och skär i bitar.

    Pajskalet kan du förbereda förbakat och klart, men om du vill servera varm paj skall du nog inte grädda i förväg. MEN du kan ju förbered det som skall skäras och ost som skall rivas t.ex.

  • imse 15 november 2007

    Eftersom du vill servera bubblor i glasen känns det som att ett trevligt alternativ skulle kunna vara
    canapeer av olika slag. Stansa eller skär ut vitt och mörkt bröd i olika former. Använd dig av pålägg som du vet att din dotter gillar. Dekorera! Lägg upp på fina fat i prydliga rader. Det är snyggt och verkligen festligt! Kanske inte vad man har till vardags precis.
    Om du får så var gärna med och bjud från faten och bjud drycken på bricka!! Ett riktigt mingelparty
    inför kvällen på stan.
    Gratulera så mycket till din dotter och lycka till !:)

  • C_Ice 16 november 2007

    jag har ett roligt recept på små snittar! :)

    du köper tunnbrödsrulle, keso, och kyckling.

    tag en skål lägg i keso med färdig strimlad kyckling med salt peppar och paprika krydda blanda...

    sedan lägg ut jämnt lager på tunnbrödsrullar och rulla ihop dem!

    skär sedan små snittar, och sätt en tandpetare i varje snitt ;)

  • pehrzonflickan 16 november 2007

    Lite småsnittar är alltid kul. Trekanter av toastbröd, toppa med diverse röror. Kanske en sort med räkor, någon med ost och nån lax. Grossinipinnar och dippa i såser, nån melonsticka med topp av skinka och oliv. Druvor och jordgubbar samt päronklyftor. Hoppas att du kommer på nåt.
    Kram

  • Jessika 16 november 2007

    "Bullar" med stuvning (jag brukar använda svamp- eller krabbstuvning) brukar vara kul. Gör en svampstuvning och låt kallna. Rulla ut färdig smördeg "bred" stuvningen på och rulla ihop som en rulltårta. Ta en vass kniv och skär skivor (som rulltårtsskivor). Lägg dessa i bullformar och pensla med ägg. Grädda ca 15 minuter. Garnera med en kvist färsk persilja.

    Det brukar väcka lite uppmärksamhet när folk smakar och det inte är bullar:p

  • anluk 16 november 2007

    Nachos med tacofärs och Nachos med kryddig korv.

    Tag Nachos. Bred på färs stekt med tacokrydda och toppa med tacosås och ost.
    Tag ytterligare nachos och lägg på en skiva korv tex salami och toppa med tacosås och ost.
    supergott.

  • Ysi 16 november 2007

    jordgubbar är ju himla gott till skumpa!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.