Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vit choklad pulver

  • sockerkakan1 27 augusti 2010

    Är det någon som vet om det finns vit choklad pulver, typ som man kan göra mousse med? Tänkte det finns ju kakao så då borde det väl gå att göra samma sak med vit choklad?

  • sju 27 augusti 2010

    Det är ganska stor skillnad på vit choklad och den "vanliga" bruna. Vit choklad innehåller nämligen bara fettet från kakaobönan och inte själva kakaomassan. Jag tror därför inte att det finns vitt chokladpulver, men jag är ingen expert på choklad så jag kan ha fel. Jag har gjort vit chokladmousse några gånger, och då har jag använt smält vit choklad och vispgrädde som bas för själva moussen.

  • vinciqator 27 augusti 2010

    Korrekt - men inte helt.

    Råkakao består, i princip, av två komponenter; Kakaofett och kakaomassa. Kakaopulver består av torkad och pulveriserad kakaomassa, medan vit kakao består av kakaofett, vanilj, och annat "billigt" fett. Det går att köpa vit kakao i flingor, granulat och pellets, men inte i pulver, då fettinnehållet omöjliggör den beredningen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.