Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vita maränger

  • monfo 6 maj 2009

    Detta är kanske en dum fråga men marängerna som man köper är ju vita, jag vet att de inte är gjorda av ägg för äggallergiker kan äta dessa, men finns det något sett att göra vita maränger hemma i ugnen?

  • Erajscha 7 maj 2009

    Maränger är väl gjorda av vispad äggvita?

  • mooseella 7 maj 2009

    Jag bakar vita maränger på vispad äggvita, några droppar ättiksprit och socker, .De ska stå i ugnen på svag värme (100 Grader)och ganska lång tid. 45 minuter

  • gimmiahug 7 maj 2009

    Ummmm det sägs att om man bakar marängerna RIKTIGT långsamt så behåller de den vita färgen...? Kan det stämma? Jag hittade en anvisning som säjer 'Baka 4-6 timmar i 65 grader. stäng sedan av ugnen och låt marängen stå i ugnen minst 8 timmar eller över natten' i ett recept på "riktigt vita maränger". Hmmmmm.... man kanske skulle testa!

  • monfo 7 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 7 maj 2009

    Ummmm det sägs att om man bakar marängerna RIKTIGT långsamt så behåller de den vita färgen...? Kan det stämma? Jag hittade en anvisning som säjer 'Baka 4-6 timmar i 65 grader. stäng sedan av ugnen och låt marängen stå i ugnen minst 8 timmar eller över natten' i ett recept på "riktigt vita maränger". Hmmmmm.... man kanske skulle testa!


    Det låter som en plan. Med så låg värme borde de inte ta färg, ska också testa dessa.

  • poffa 7 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 7 maj 2009

    Ummmm det sägs att om man bakar marängerna RIKTIGT långsamt så behåller de den vita färgen...? Kan det stämma? Jag hittade en anvisning som säjer 'Baka 4-6 timmar i 65 grader. stäng sedan av ugnen och låt marängen stå i ugnen minst 8 timmar eller över natten' i ett recept på "riktigt vita maränger". Hmmmmm.... man kanske skulle testa!


    Jäpp det är så man gör. Poängen är inte att gratinera marängerna, sedan låter man dom torka i ungen på eftervärmen. Däremot uttalar jag mig inte om dom exakta temperaturerna då dom kan variera från ugn till ugn.

    Hur som helt, temperatur och tid plus eftertorka är det viktiga.

  • solstar65 7 maj 2009

    för bästa resultat när det gäller maränger så låt äggen stå framme över natten (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.