Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitchoklad mousse

  • emelieg 5 juli 2010

    Tänkte höra om det finns någon där ute som är bra på choklad mousse!! ska göra vitchoklad mousse till efterrätt på vårt bröllop på lördag.

  • Mistys 6 juli 2010

    Jag blev serverad en vit chokladmousse en gång och till det en lime marinerad jordgubbskompott. Detta var himmelskt ihop. Moussen var gjord som vanligt dvs som brun chokladmousse men med vit choklad istället. Sök här på MK så får du upp recept.

    Jordgubbarna gör jag ofta numer till både glass och annat. Bara dela dom, riv skalet av lime, pressa ur saften och blanda med socker. Smaka av. Vissa vill ha sötare och andra lite syrligare så mängderna är som man vill. Låt stå i kylen ett par timmar. Så saftar det till sig och blir en underbar sås. Toppa din mousse med detta och dekorera med citronmelissblad.

  • kajzawargh 6 juli 2010

    Jag har ett recept men med både mörk och vit choklad, testa, det kanske kan vara något, annars finns det mängder med recept på just chokladmousse :)

    Vit och mörk chokladmousse
    8 portioner

    Ingredienser

    Mörk chokladmousse:
    200 g mörk choklad, 70 procent
    2 st äggulor
    2 msk socker
    3 dl grädde

    Vit chokladmousse:
    3 dl grädde
    150 g vit choklad
    2 msk syltad ingefära, finhackad

    Garnering:
    8 st passionsfrukter

    Tillagning

    Mörk mousse:
    1 Smält chokladen i ett vattenbad eller i mikron.

    2 Vispa äggulor och socker krämigt.

    3 Vispa grädden lätt.

    4 Blanda ner den smälta chokladen i äggsmeten. Vänd sedan bestämt ner grädden lite i taget med luftiga tag till en mousse.

    5 Fyll moussen till hälften i portionsglas och ställ i kylskåp 1 timme.

    Vit mousse:
    1 Smält chokladen i ett vattenbad eller i mikron.

    2 Vispa grädden och vänd bestämt ned en tredjedel av grädden med luftiga tag i den smälta chokladen. Vänd sedan med luftiga tag ned resten av grädden i chokladen till en mousse. Rör ner den syltade ingefäran.

    3 Låt chokladgrädden vila cirka 1 timme i kylen. Fyll den sedan i portionsglasen med den mörka moussen. Garnera med en matsked passionsfrukt.

  • siggemums 6 juli 2010

    Här kommer ett recept på en jättegod vit chokladmosse för 20 personer.

    10 äggulor
    1 l vispgrädde
    10 msk socker
    400 g vit choklad

    Vispa äggulor och socker poröst
    Vispa grädde
    Smält choklad och låt svalna . Blanda sedan i äggsmeten. Rör sist försiktigt i grädden med gaffel eller slickepott.
    Lägg gladpack i tex avlånga sockerkaks/bröd-formar och häll i smeten.
    Frys.
    Smälter ganska snabbt. Servera med hallon .

  • Countrygirl 6 juli 2010

    Vit chokladmousse är hur gott som helst. Kan vara svårare att få att stelna om man jämför med dem mörka som är den enklaste. Har med fettet i chokladen att göra har jag läst någonstans.

    Om du får problem kan man röra i gelatin så stelnar den fint.

    Stort Grattis och Lycka till på er stora underbara dag på lördag! {cowboy}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.