Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Whiskeykola?? Någon som vet hur man gör?!

  • rshanna 5 december 2009

    Skulle bli så otroligt glad om nån vet hur man gör whiskeykola.
    Var på julbord och då fick man just whiskeykola. Så otroligt gott.. Tänkte direkt att de vill jag göra men jag hittar ju inga recept..
    Så snälla nån som har...

    Mvh/ Johanna :)

  • asasto 5 december 2009

    Det borde gå bra att bara koka en traditionell neutral fudge eller kola och sedan i slutet smaksätta med den sprit man gillar (alt.essence). När man gör kulprovet kan man ju smaka sig fram till hur mycket sprit man vill att det ska smaka.

  • Amika 5 december 2009

    Cirka 50 stycken
    100 100 g smör
    2 2 dl vispgrädde
    3 3 dl strösocker
    1 1 dl ljus sirap
    1 1 tsk vaniljsocker
    2 msk whiskey

    Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
    Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap, whiskey och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.
    Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.
    Skär i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.

    Leilas smörkola med whiskeysmak. :) Gott gotti gott gott...
    Lycka till!

  • segerwitch 5 december 2009

    :pHär kommer en till(Y)

    Whiskykola
    Kola med en mild smak av whisky.
    • 3 dl vispgrädde
    • 2,5 dl socker
    • 1 dl sirap
    • 1 msk kakao
    • 3 msk whisky
    • 50 gram mandelmassa

    Rör samman alla ingredienserna utom mandelmassan. Blanda mandelmassa och whisky och låt den dra medan kolan kokar. Koka upp kolasmeten och låt småkoka i cirka 15 minuter. När smeten håller för kulprovet, tillsätt whiskyn och mandelmassan. Ta bort grytan från plattan och rör väl. Häll upp smeten på bakplåtspapper i en mindre långpanna eller ugnsform. Skär i bitar när kolan stelnat något.

  • rshanna 5 december 2009

    Tack snälla för recepten!!
    Kan ju meddela att jag fick en väldans glad sambo nu!! :D
    Så nu ska här göra kola.. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.